Skip to content

Scrisoarea Asociatiei Drum Sigur nr. 14 / 29.03.2024

Catre:             Primaria Municipiului Pitesti

Comisia de sistematizare a circulației rutiere și pietonale

 

                        I.P.J. Arges

 

Subiect:          Erori de amenajare si semnalizare a sensurilor giratorii din Municipiul Pitesti

 

Stimata Doamna / Stimate Domnule,

            Asociatia Drum Sigur are ca scop imbunatatirea infrastructurii rutiere de transport din Romania si in acest sens, prin aceasta scrisoare, aducem in atentia dumneavoastra un subiect care afecteaza siguranta circulatiei si fluenta traficului in Municipiul Pitesti si pentru care se impun anumite masuri ce vor conduce la remedierea situatiei.

In continuare o sa ne referim la proiectarea / amenajarea si semnalizarea sensurilor giratorii din oras, care din punct de vedere al normativelor in vigoare prezinta anumite erori ce conduc la scaderea sigurantei circulatiei si a fluentei traficului.

Sensurile giratorii vizate sunt aplasate la intersectia urmatoarelor drumuri:

          Calea Craiovei – Str. Vasile Parvan – Str. Basarabiei

          Calea Craiovei – Str. Exercitiu

          Str. Nicolae Dobrin – Str. Razboieni – Str. Independentei – Str. Vasile Parvan

          Str. Exercitiu – Str. Razboieni – Str. Patrascu Voda

          Calea Dragasani – Bld. Libertatii

          Calea Dragasani – Str. Stadionului – Str. Zmeurei

          Bld. Nicolae Balcescu – Str. Garlei

          Bld. Nicolae Balcescu – Bld. 1 Decembrie 1918

          Str. Dumbravei – Str. Negru Voda

          Bld. I.C. Bratianu – Str. Maternitatii – Str. Ion Campeanu

          Str. Targul din Vale – Str. Gheorghe Sincai

          Bld. Petrochimistilor – Bld. Basarabiei – Str. Lanariei

Din analiza sensurilor giratorii de mai sus, Asociatia Drum Sigur a identificat urmatoarele probleme:

1.    La toate sensurile giratorii de mai sus, indicatorul D7 – Intersectie cu sens giratoriu, este amplasat pe zona insulei centrale.

Conform SR 1848-1, acest indicator se amplaseaza la intrarea pe calea inelara, pe acelasi suport cu indicatorul B1 – Cedeaza trecerea.

Astfel, pentru a corecta aceasta eroare, indicatoarele D7 – Intersectie cu sens giratoriu ar trebui mutate din zona insulei centrale, pe acelasi suport cu indicatorul Cedeaza Trecerea.

 

2.    La toate sensurile giratorii analizate, benzile bretelelor de intrare nu sunt racordate la benzile caii inelare a sensului giratoriu. Situatia este identica si pentru benzile de iesire.

Asa cum se observa in exemplul de mai sus, cu toate ca sunt 2 benzi care intra in sensul giratoriu, acestea nu sunt racordate la cele doua benzi ale caii inelare a sensului giratoriu, ci la banda exterioara a acestuia, banda interioara a giratiei ramanand foarte putin utilizata.

Aceasta situatie creeaza un conflict de circulatie intre vehiculele de pe cele doua benzi de circulatie de pe breteaua de intrare in intersectie, crescand riscul de producere a unui accident rutier. De asemenea, fluenta traficului este afectata.

Aceasta problema rezulta din modul in care este proiectata insula separatoare de pe bretea, avand in vedere ca aceasta nu este racordata la insula centrala. Astfel, o reamenajare a insulei de pe bretea ar rezolva in mare parte aceasta situatie ce creeaza conditii de producere a accidentelor rutiere.

 

3.    Trecerile de pietoni de pe bretele sunt amplasate adiacent caii inelare a sensurilor giratorii.

In situatia in care pietonii sunt angrenati in traversare, vehiculele care parasesc sensul giratoriu sunt nevoiti sa opreasca pe calea inelara pentru a acorda prioritate pietonilor, blocand astfel circulatia in interiorul sensului giratoriu.

Astfel, in conformitate cu prevederile AND 600 Normativ pentru amenajarea intersectiilor la nivel pe drumuri publice, este necesar ca “Trecerile de pietoni sa fi amplasate la distanta de punctul  de tangenta de iesire de pe calea inelara, in asa fel incat intre calea inelara si trecerea de pietoni sa incapa minimum doua vehicule.”

Aceasta situatie se intalneste in urmatoarele intersectii:

          Str. Exercitiu – Str. Razboieni – Str. Patrascu Voda

          Bld. I.C. Bratianu – Str. Maternitatii – Str. Ion Campeanu.

4.    La toate intersectiile analizate, linia de marcaj transversala de cedare a trecerii la intrare pe calea inelara, fie este amplasata ca la o intersectie in T sau Cruce, perpendicular pe latimea benzii, fie este retrasa fata de intersectie, fie este trasata cu linie continua in loc de linie discontinua, asa cum se poate observa in imaginea de mai jos:

Astfel, conform SR 1848-7, linia de marcaj transversal pentru cedarea trecerii trebuie sa fie discontinua si sa urmareasca linia caii inelare a sensului giratoriu, asa cum se poate observa la sensul giratoriu de la intersectia dintre DN65B si Bulevardul Petrochimistilor:

5.    Numarul benzilor de intrare in sensul giratoriu este mai mare decat numarul benzilor din sensul giratoriu.

Asa cum se observa in imaginea de mai sus, la sensul giratoriu de la intersectia Str. Exercitiu – Str. Razboieni – Str. Patrascu Voda, sunt trei benzi pe breteaua de intrare si doar doua benzi pe calea inelara a sensului giratoriu.

Acest aspect creeaza conflicte intre soferi, avand in vedere ca, asa cum se intampla in exemplul de mai sus, vehiculele care intra de pe banda 1 si 2 de pe bretea trebuie sa utilizeze aceeasi banda din giratiei.

O solutie pentru rezolvarea acestor probleme ar putea fi reducerea latimii benzii interioare a giratiei, avand in vedere ca in exemplul de mai sus banda interioara are o latime mai mica decat banda exterioara si ulterior retrasarea marcajelor.

Chiar si in cazul altor intersectii in care exista spatiu mai mare pe banda din exteriorul giratiei, pentru o circulatie sigura si fluenta este important sa fie trasate marcajele in sensul giratoriu astfel incat circulatia pentru fiecare banda de intrare sa fie clar definita, deoarece in situatia actuala, in lipsa marcajelor, traiectoria pe care trebuie sa circule vehiculele este nedefinita.

Situatia descrisa mai sus se intalneste la majoritatea sensurilor giratorii analizate.

6.    In majoritatea intersectiilor analizate lipsesc marcajele prin sageti care sa indice directiile de mers la intrarea in sensurile giratorii. Chiar si atunci cand acestea sunt prezente, ele nu corespund prevederilor SR 1848-7, asa cum se poate observa in imaginea de mai jos:

Pentru intersectiile giratorii, conform prevederilor SR 1848-7 se folosesc marcaje speciale pentru sensurile giratorii, ca in imaginea de mai jos.

7.    In multe cazuri lipsesc indicatoarele de presemnalizare a directiilor de mers care se amplaseaza cu minim 100m inainte de intersectie, iar atunci cand acestea sunt prezente, ele nu corespund prevederilor SR 1848-1, asa cum se poate observa in imaginea de mai jos:

Este important ca indicatoarele de presemnalizare sa fie cele specifice sensurilor giratorii, asa cum sunt cele din imaginile de mai jos:

Fata de marcajele rutiere, care in functie de conditiile meteo sau de calitatea executiei si intretinerii acestora pot sa nu mai fie vizibile, indicatoarele rutiere sunt esentiale pentru o circulatie in conditii optime.

8.    Anumite intersectii giratorii inca mai pastreaza elemente geometrice specifice intersectiilor in T sau Cruce, asa cum se poate observa in imaginea de mai jos:

Acest tip de amenajare nu doar ca nu respecta principiile si prescriptiile de proiectare specifice amenajarii sensurilor giratorii, dar creeaza confuzie pentru soferi, punandu-i in situatii cu potential ridicat de producere a accidentelor rutiere.

Aceasta situatie se intalneste la urmatoarele intersectii:

          Calea Craiovei – Str. Exercitiu

          Bld. Nicolae Balcescu – Str. Garlei

          Str. Dumbravei – Str. Negru Voda

          Str. Nicolae Dobrin – Str. Razboieni – Str. Independentei – Str. Vasile Parvan

 

Concluzii

Fata de cele mentionate mai sus, consideram ca se impun anumite masuri de corectare a modului in care sunt amenajate sensurile giratorii analizate, care sa conduca la cresterea fluentei traficului si a sigurantei circulatiei si asigurarea unor conditii mai bune de circulatie pentru locuitorii Municipiului Pitesti, astfel:

          Indicatoarele D7 – Intersectie cu sens giratoriu trebuie mutate din zona insulei centrale pe acelasi suport cu indicatorul Cedeaza Trecerea.

          Benzile bretelelor de intrare in sensurile giratorii nu sunt racordate la benzile caii inelare. Aceasta problema se poate corecta prin reamenajarea insulei de pe breteua de intrare.

       Trecerile de pietoni de pe bretele sunt amplasate adiacent caii inelare a sensurilor giratorii. Acestea trebuie amplasate la distanta de punctul  de tangenta de iesire de pe calea inelara, in asa fel incat intre calea inelara si trecerea de pietoni sa incapa minimum doua vehicule.

       Linia de marcaj transversala de cedare a trecerii la intrare pe calea inelara, fie este amplasata ca la o intersectie in T sau Cruce, perpendicular pe latimea benzii, fie este retrasa fata de intersectie, fie este trasata cu linie continua. Aceasta linie de marcaj trebuie sa fie discontinua si sa urmareasca linia exterioara a caii inelare a sensului giratoriu.

       Numarul benzilor de intrare in sensul giratoriu este mai mare decat numarul benzilor din sensul giratoriu. Problema se poate rezolva printr-o trasare corecta a marcajelor din intersectia giratorie. Trasarea trebuie analizata independent, in functie de spatiul disponibil.

          Lipsesc marcajele prin sageti care sa indice directiile de mers la intrarea in sensurile giratorii. Chiar si atunci cand acestea sunt prezente, ele nu corespund prevederilor SR 1848-7. Pentru intersectiile giratorii, conform prevederilor SR 1848-7 se folosesc marcaje speciale pentru sensurile giratorii

       In multe situatii lipsesc indicatoarele de presemnalizare a directiilor de mers care se amplaseaza cu minim 100m inainte de intersectie, iar atunci cand acestea sunt prezente, ele nu corespund prevederilor SR 1848-1. Indicatoarele de presemnalizare trebuie sa fie cele specifice sensurilor giratorii.

       Anumite intersectii giratorii inca mai pastreaza elemente geometrice specifice intersectiilor in T sau Cruce. Pentru rezolvarea acestei probleme este necesara reamenajarea intersectiei si/sau retrasarea marcajelor.

Este important ca aceste masuri de corectare sa reprezinte actiuni de preventie si sa nu ajunga actiuni luate in urma unor accidente foarte grave care sa impuna aceste masuri.

De asemenea, va incurajam sa aveti in vedere inlocuirea anumitor sensuri giratorii cu turbogiratii. Turbogiratiile sunt tot intersectii giratorii, dar fata de sensurile giratorii clasice asigura o circulatie cu pana la 75% mai sigura si cu pana la 30% mai fluenta.

In masura in care aveti in vedere implementarea turbogiratiilor, va indrumam sa cititi scrisoarea Asociatiei Drum Sigur nr. 3 / 10.11.2023 pe websitul asociatiei www.drumsigur.ro, prin care am adus la cunostinta Primariei Municipiului Timisoara erorile de proiectare si conceptie identificate la turbogiratiile de pe drumurile administrate de primarie.

Mentionam faptul ca Asociatia Drum Sigur are in componenta sa ingineri specializati in constructia de drumuri, cu experienta in proiectarea, executia si implementarea proiectelor de infrastructura rutiera si are ca scop imbunatatirea infrastructurii rutiere si a sigurantei circulatiei, reducerea numarului de accidente rutiere si a numarului de morti din astfel de accidente.

Prezenta scrisoare nu reprezinta o petitie, dar raspunsul dumneavoastra legat de cele mentionate mai sus, ar fi apreciat.

Cu stimă,

Asociatia Drum Sigur