Scrisoarea Asociatiei Drum Sigur nr. 15 / 09.07.2024
Scrisoarea Asociatiei Drum Sigur nr. 15 / 09.07.2024
Catre:
Autoritati publice: Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Autoritatea Rutiera Romana, Ministerul Justitiei, Politia Romana – Directia Rutiera
Facultati: Facultatea de Cai Ferate, Drumuri si Poduri – Bucuresti, Facultatea de Constructii – Cluj Napoca, Facultatea de Constructii – Brasov, Facultatea de Constructii – Timisoara, Facultatea de Constructii si Instalatii – Iasi, Facultatea de Transporturi – Bucuresti, Facultatea de Mecanica – Craiova
Asociatii: Apdp Romania, Automobil Clubul Roman, Asociația Română a Constructorilor de Autostrăzi, Asociația Pro Infrastructură, Asociatia Romania Fara Gropi, Artri, Atris, Sorasr, Asociația Siguranța Auto, Asociația Edit
Constructori: Coni, Constructii Erbasu, Dimar, Euro Construct Trading 98, Fcc Construccion, Freyrom, Geiger Transilvania, Impresa Pizzarotti, Makyol Insaat, Ness Proiect Europe, Porr Construct, Selina, Spedition Umb, Strabag, Tancrad, Vesta Investment, Webuild
Proiectanti: Acciona, Activ Proiectare Infrastructura, Aventus Design, Best Consulting & Design, Betarmex, Consis Proiect, Consitrans, Db Engineering & Consulting, Dmc Area, Egis Romania, Eptisa, Explan, Global Service Proiect, Global Routes Expert, Grafic Tends, Irimat Cons, Like Consulting, Metrans Engineering, Metroul, Neo Plan, Nv Construct, Pangea Civil Engineers, Perfect Consult Europe, Primacons Group, Road Tenders & Design, Roads&Bridges Consulting-Design, Romair Consulting, Search Corporation, Specialist Consulting, Tecnic Consulting Engineering, Tehno Consulting Solution, Tehnostrade, Total Road, TPF Inginerie, Tractebel Engineering, Ventor Grup Consulting, Via Design
Subiect: Elaborare Ghid pentru proiectarea si executia turbogiratiilor
Stimata Doamna / Stimate Domnule,
Prin aceasta scrisoare Asociatia Drum Sigur si-a propus sa identifice parteneri, entitati publice sau private, dispusi sa participe la elaborarea unui Ghid pentru proiectarea si executia turbogiratiilor.
Necesitatea elaborarii acestui ghid are la baza urmatoarele considerente:
1. Turbogiratia este o varianta imbunatatita a sensurilor giratorii clasice ce are ca efect cresterea sigurantei si fluentei traficului in intersectii
Comparativ cu un sens giratoriu clasic, amenajarea unei intersectii sub forma unei turbogiratii are doua avantaje majore:
– Siguranta circulatiei este imbunatatita cu pana la 75% fata de un sens giratoriu clasic. Reducerea punctelor de conflict face ca siguranta circulatiei sa fie cel mai mare castig al acestui tip de intersectie. Practic, prin marcajele care nu mai permit vehiculelor sa schimbe benzile in turbogiratie se elimina toate punctele de conflict de la iesirea din intersectie.
– Capacitatea de circulatie fata de un sens giratoriu clasic creste cu 15-20%. Canalizarea circulatiei pe benzi separate si scaderea situatiilor in care vehiculele trebuie sa cedeaze trecerea in intersectie fac ca circulatia sa se desfasoare mult mai fluent.
In ciuda avantajelor mentionate mai sus, turborbogiratia este destul de rar utilizata in Romania si consideram ca acest lucru se intampla in special pentru ca nu se cunosc avantajele folosirii acestui tip de intersectie.
Astfel, la elaborarea acestui ghid se va avea in vedere punerea in evidenta a beneficiilor pe cale le aduce o turbogiratie, astfel incat Administratorii de drumuri sa adopte astfel de amenajari de intersectii, convinsi ca siguranta si fluenta traficului sunt semnificativ imbunatatite.
2. Lipsa unor prescriptii de proiectare suficient de detaliate
In ceea ce priveste proiectarea turbogiratiilor, singurele prescriptii referitoare la turbogiratii sunt descrise in AND 600 / 2010 – Normativ pentru amenajarea intersectiilor la nivel pe drumuri publice, in care sunt mentionate informatii generale despre turbogiratii si care sunt insuficiente pentru ca un inginer sa poata proiecta in detaliu o turbogiratie.
La momentul actual AND 600 este in proces de revizuire, dar informatiile referitoare la turbogiratii nu sunt dezvoltate suplimentar fata de varianta din 2010, ceea ce va pastra in continuare o umbra peste acest tip de intersectie.
Astfel, in acest ghid se va avea in vedere descrierea in detaliu a tuturor prescriptiilor necesare pentru proiectarea si executia turbogiratiilor.
3. Toate turbogiratiile existente din Romania sunt proiectate si executate in mod eronat
Asociatia Drum Sigur a realizat anul trecut o analiza tehnica cu privire la cele 6 turbogiratii existente din Municipiul Timisoara in care a identificat numeroase erori de proiectare si executie, cu impact negativ asupra sigurantei si fluentei traficului. (Atasam in acest sens scrisoarea Asociatiei nr. 3 / 10.11.2023 transmisa catre Primaria Municipiului Timisoara). Toate aceste turbogiratii prezinta erori grave de proiectare, daca ne raportam la prescriptiile corecte de proiectare si pentru care in mod normal un inginer trebuie sa conspecteze legislatia internationala pentru a putea intelege in mod corect principiile care stau la baza proiectarii si functionarii unei turbogiratii.
Din observatiile noastre, situatia este similara pentru orice turbogiratie din Romania.
Proiectarea unei turbogiratii este destul de complexa si poate creea probleme chiar si inginerilor proiectanti cu experienta, tocmai de aceea astfel de erori de proiectare sunt des intalnite. Numarul mic de turbogiratii existente in tara, lipsa de informatii din reglementarile tehnice si lipsa de experienta a inginerilor contribuie la aceste erori.
Avand in vedere ca erorile de proiectare pot conduce la raspundere juridica si financiara pentru Administratorul drumului, Proiectant sau Constructor in cazul unui eveniment rutier sau in cazul in care eroarea trebuie corectata, este important ca fiecare dintre cei implicati sa inteleaga importanta realizarii acestui ghid si evitarea situatiilor in care apar erori.
4. Necesitatea stabilirii unor marcaje si indicatoare rutiere specifice turbogiratiilor.
La momentul actual, marcajele si indicatoarele rutiere utilizate pentru turbogiratii sunt cele preluate de la sensurile giratorii clasice.
Totusi, conditiile de circulatie in interiorul unei turbogiratii au anumite particularitati, iar delimitarea benzilor interioare si preselectarea corecta a benzilor de intrare este esentiala pentru o circulatie fluenta.
Astfel, la elaborarea ghidului se va avea in vedere definirea unor marcaje si indicatoare specifice, care sa asigure conducatorilor auto o intelegere corecta si clara a circulatiei intr-o intersectie de acest tip.
5. Corelarea prescriptiilor de proiectare cu reglementarile rutiere adresate conducatorilor auto.
Chiar daca elaborarea ghidului ar conduce la stabilirea unor prescriptii necesare unei proiectari si executii corecte a turbogiratiilor, este important ca utilizatorul final (conducatorul auto) sa inteleaga cum se desfasoara circulatia intr-o astfel de intersectie si ce manevre trebuie sa efectueze pentru a traversa intersectia in conditii de siguranta.
In acest sens, este necesar sa se stabileasca ce informatii de proiectare suplimentare sunt importante pentru a fi transmise catre conducatorii auto prin legislatia rutiera, astfel incat acestia sa cunoasca regulile necesare pentru o circulatie corecta.
Din considerentele expuse anterior rezulta ca elaborarea Ghidului aduce urmatoarele beneficii:
- erorile de proiectare si executie sunt eliminate in cea mai mare parte,
- siguranta circulatiei se imbunatateste, numarul accidentelor rutiere si cel al victimelor se va reduce,
- fluenta traficului se va imbunatati prin cresterea capacitatii de circulatie a intersectiei,
- poluarea se va reduce,
- turbogiratia este o solutie mai economica. Chiar daca costurile de executie pot fi putin mai ridicate, beneficiul economic este unul imens prin reducerea timpilor de calatorie, reducerea consumului de combustibil, reducerea numarului de accidente si a costurilor rezultate din avarierea vehiculelor, precum si a costurilor sociale rezultate din vatamarea persoanelor implicate in acidentele rutiere.
Astfel, consideram ca elaborarea ghidului va aduce beneficii pentru toti factorii implicati: Administratori de drumuri, Proiectanti, Constructori, conducatori auto, pasageri.
Pentru elaborarea Ghidului si-au arat disponibilitatea de a participa activ membrii Asociatiei Drum Sigur, ingineri cu specializarea Cai Ferate, Drumuri si Poduri si avand o vasta experienta in proiectarea, executia si implementarea proiectelor de infrastructura rutiera.
Astfel, in masura in care oricare dintre dumneavoastra doreste sa participe in mod activ sau chiar consultativ la elaborarea Ghidului pentru proiectarea si executia turbogiratiilor, va rugam sa ne transmiteti intentia dumneavoastra pe adresa de email: contact@drumsigur.ro
Chiar daca o astfel de colaborare este total atipica pentru mediul din Romania, in multe alte tari astfel de colaborari sunt des intalnite si au un impact extrem de puternic, avand in vedere ca reusesc sa uneasca persoane extrem de calificate si dornice sa rezolve anumite probleme ce reprezinta un impediment in dezvoltarea unei infrastructuri rutiere moderne.
Cu stimă,
Asociatia Drum Sigur