Scrisoarea Asociatiei Drum Sigur nr. 9 / 19.02.2024
Catre: Primaria Municipiului Bucuresti (Directia Transporturi / Comisia Tehnica de Circulatie)
Administratia Strazilor Bucuresti
Primaria Sectorului 1 Bucuresti
Primaria Sectorului 2 Bucuresti
Primaria Sectorului 3 Bucuresti
Primaria Sectorului 4 Bucuresti
Primaria Sectorului 5 Bucuresti
Primaria Sectorului 6 Bucuresti
Subiect: Conditii dificile de circulatie pentru pietoni in Municipiul Bucuresti
Trecerile de pietoni decalate
Stimata Doamna / Stimate Domnule,
Prin aceasta scrisoare aducem in atentia dumneavoastra un subiect care afecteaza circulatia pietonilor in Municipiul Bucuresti si pentru care se impun anumite masuri ce vor conduce la remedierea situatiei.
Astfel, in continuare o sa ne referim la problemele de circulatie pentru pietonii care utilizeaza trecerile de pietoni decalate. Astfel de treceri de pietoni mai pot fi intalnite sub denumirea de treceri de pietoni in forma de Z sau treceri de pietoni tip Pelican si au urmatoarea forma:9
Imagine preluata din Manualul de Siguranta Rutiera pentru Republica Moldova, elaborat de catre Search Corporation si Universinj
Principiile de functionare ale trecerilor de pietoni decalate
Pentru a intelege modul in care este afectata circulatia pietonilor in cadrul acestor treceri de pietoni o sa descriem in continuare principiile si regulile de proiectare care stau la baza utilizarii trecerilor de pietoni decalate, astfel:
Trecerile de pietoni decalate sunt treceri de pietoni ce se utilizeaza in cazul drumurilor cu patru sau mai multe benzi de circulatie, care au o insulă de refugiu pentru pietoni ce imparte trecerea în două jumătăți, deplasate una de cealaltă.
Principiul de baza al acestui tip de treceri pietoni, asa cum se poate observa si din imaginea de mai sus, consta in faptul ca prin configuratia acestei treceri, pietonul este obligat sa se indrepte cu fata catre trafic in momentul premergator traversarii.
Acest aspect asigura conditii de siguranta crescute pentru pietoni, deoarece in acest fel pietonii se concentreza doar pe o singură direcție de trafic la un moment dat și îi obligă să se confrunte mereu cu traficul din sens opus. Insula de refugiu pentru pieton oferă, de asemenea, protecție la mijlocul trecerii, scurtând timpul pe care pietonii se află pe benzile de circulație.
Aceste avantaje privind siguranta circulatiei pentru pietoni sunt valabile doar in situatia in care fluxul de pietoni se intersecteaza cu fluxul de vehicule.
Alte considerente care trebuie avute in vedere cu privire la configuratia trecerilor de pietoni decalate, sunt urmatoarele:
– acest tip de trecere pentru pietoni este ideal pentru zonele cu volume pietonale mici până la medii și volume medii de vehicule. Eficienta privind siguranta circulatiei pietonilor scade in cazul in care nu sunt sunt indeplinite aceste conditii, ceea ce implica necesitatea utilizarii unor strategii de calmare a traficului.
– lățimea refugiului trebuie să fie de minim 3 m, iar decalajul dintre cele două jumatati ale trecerii de pietoni să nu depășească 1 m, păstrând distanțele de traversare la minimum.
– acest tip de treceri de pietoni nu se recomanda a fi utilizate in zona intersectiilor.
In varianta intersectiilor semaforizate, pentru orice sens de circulatie in care vehiculele au culoarea rosie la semafor, avantajul rezultat din faptul ca pietonul este obligat sa se indrepte cu fata catre trafic in momentul premergator traversarii, nu mai exista, deoarece fluxul vehiculelor este oprit.
In aceste situatii, configuratia trecerilor de pietoni decalate nu face decat sa ingreuneze circulatia pietonilor, avand in vedere ca trecerile de pietoni decalate îi obligă pe pietoni să parcurca o distanta mai mare de la un capăt la altul al trecerii de pietoni, fata de o trecere de pietoni dreapta (clasica).
O alta varianta a acestor treceri de pietoni este cea in care sunt insotite de semafor si cate un buton de oprire a traficului pentru fiecare sens de circulatie . In acest fel, doar un singur sens de circulație este împiedicat de un pieton la un moment dat; șoferii de pe cealalalt sens al drumului nu trebuie să oprească decat dupa ce pietonul apasa butonul aferent opririi vehiculelor de pe acest sens. In acest fel, se reduce timpul cat vehiculele sunt oprite la semafor. Aceasta situatie este valabila in cazul tuturor trecerilor de pietoni cu insula de refugiu intre sensurile de circulatie si nu este specifica trecerilor de pietoni decalate.
Situatia din Municipiul Bucuresti
In Municipiul Bucuresti numarul trecerilor de pietoni decalate este destul de mare, iar din analiza modului in care acestea sunt proiectate si construite, precum si a modului in care se desfasoara circulatia pietonilor, avem urmatoarele:
– Cele mai multe treceri de pietoni decalate sunt amplasate in zona intersectiilor de pe bulevardele unde exista linii de tramvai in zona mediana.
– Insula de refugiu are latimea egala cu peronul statiei de tramvai (mai mica de 1m).
– Circulatia pietonilor este canalizata prin parapete pietonale (garduri metalice).
– Semaforizarea intersectiilor face ca pietonii sa circule in grupuri care se formeaza pana la aparitia culorii verde a semaforului, si nu individual, asa cum se intampla in cazul trecerilor de pietoni nesemaforizate
– In multe cazuri insulele de refugiu pentru pietoni sunt construite astfel incat pietonul este obligat sa se indrepte cu spatele catre trafic in momentul premergator traversarii, total opus fata de principiul care sta la baza utilizarii trecerilor de pietoni decalate.
– Datorita parapetelor pietonale care canalizeaza circulatia pietonilor, latimea refugiului mai mica de 1m si faptul ca pietonii circula grupat, face ca circulatia pietonilor sa fie gatuita in zona acestor insule de refugiu.
Caz concret
Pentru o intelegere mai clara a modului in care se desfasoara circulatia in zona trecerilor de pietoni decalate, vom analiza in continuare un caz concret, si anume, trecerea de pietoni decalata de pe Soseaua Colentina, la intersectia cu strada Ziduri Mosi.
Aceasta trecere de pietoni decalata are urmatoarele caracteristici:
– sunt doua insule de refugiu pentru pietoni, una pentru fiecare peron al statiilor de tramvai
– insulele au latimea mai mica de 1m si parapete pietonale pentru canalizarea circulatiei pietonilor.
– insula de refugiu pentru pietoni de pe partea cu sensul spre piata Obor este construita astfel incat pietonii sunt obligati sa se indrepte cu spatele catre trafic in momentul premergator traversarii, total opus fata de principiul care sta la baza utilizarii trecerilor de pietoni decalate.
– este singura trecere de pietoni in aceasta intersectie si totodata zona prin care locuitorii cartierului Tei traverseaza Soseaua Colentina pentru a merge in principal catre Piata Obor si Mall Veranda si partial catre Magazinul Obor si Centrul comercial Kaufland.
– asa cum se poate vedea in imaginea de mai sus (o situatie obisnuita pentru anumite ore ale fiecarei zile), cel putin 30 de pietoni, in 4 grupuri, urmeaza sa utilizeze aceasta trecere de pietoni la culoarea verde.
– in situatia unui flux atat de mare de pietoni, in zona insulelor, circulatia este gatauita, iar o parte din pietoni trebuie sa astepte pe partea carosabila pentru a putea trecere de zona insulelor.
– lungimea totala a trecerii de pietoni este de 30 m, iar lungimea timpului de verde pentru pietoni este extrem de scurt, maxim 25s.
– Astfel, cei mai sprinteni dintre pietoni reusesc cu greu sa traverseze trecerea de pietoni pe culoarea verde, o mare parte traverseaza ultima parte a trecerii pe culoarea rosie, iar o alta parte nu reuseste sa traverseze trecerea pe un ciclu intreg al culorii verde.
– Fata de toate aceste conditii dificile de circulatie pentru pietoni, putem spune ca amplasarea unei treceri de pietoni decalata in aceasta zona este total nepotrivita, ba mai mult, nu face decat sa afecteze timpul de deplasare a pietonilor, punandu-i in acelasi timp in pericol.
– In acest caz, o trecere de pietoni dreapta (clasica) ar fi mult mai corecta si mai potrivita raportat la conditiile existente.
Situatii ce necesita remediere
Asemanator cu situatia descrisa mai sus de pe str. Colentina, membrii Asociatiei Drum Sigur au identificat in Municipiul Bucuresti si alte treceri de pietoni decalate care nu respecta principiile de proiectare, care afecteaza circulatia pietonilor si pentru care ar trebui sa se adoptate alte tipuri de treceri de pietoni, dupa cum urmeaza:
sector 1
– pe bld. Iancu de Hunedoara la statiile de tramvai Calea Dorobantilor, Roma si Piata Victoriei
– pe soseaua Chitilei la statiile de tramvai bd. Bucurestii Noi, Navigatiei, Minerva, Crinului, Marmurei, Subcetate,
– pe str. Berzei la statia de tramvai Radio Romania
– pe sos nicolae titulescu la statia de tramvai Dr. Felix,
– pe str. turda, trecerea de pietoni de la nr. 125
sector 2
– pe bld. Stefan cel mare la statiile de tramvai Stadion Dinamo, Vasile Lascar, Dr. Grozovici, Lizeanu
– pe calea Mosilor la statiile de tramvai Bulevardul Carol, Mihai Eminescu,
– pe Soseaua Colentina la trecerile de la intersectia cu Aleea Campul Mosilor, str. Vladislav Voievod si la nr. 446 si la statiile de tramvai Teiul Doamnei, Raul Colentina, cartier Colentina, Sportului, Cornisor, Nicolae Canea.
– pe str. Viitorului la statia de tramvai Soseaua Stefan cel Mare
sector 3
– pe Soseaua Mihai Bravu la statiile de tramvai Calea Vitan, Penes Curcanul
– pe bld. 1 decembrie 1918 la statiile de tramvai Liviu Rebreanu
sector 4
– pe soseaua oltenitei la statiile de tramvai Cimitirul Serban Voda, Opris Ilie, bld. Constantin Brancoveanu, Husi, Lunca Barzesti, Stadion, Soseaua Vitan Barzesti
– pe Soseaua Giurgiului la trecerea de pietoni din fata de la City Mall, la statiile de tramvai Luica, Anghel Nutu,
– pe bulevardul marasesti la statiile de tramvai Bd. Dimitrie Cantemir,
sectorul 5
– pe str. doctor constantin istrati la statia de tramvai Autogara Filaret
– pe Soseaua Viilor la statia de tramvai Stefan Hepites,
– pe Calea Rahovei la statiile de tramvai Piata Chirigiu, Soseaua Progresului, Calea Ferentari, Petre Ispirescu
– pe soseaua Alexandriei la statiile de tramvai Margeanului, Piata Rahova
– pe Calea Ferentari la trecerile de pietoni de la intersectia cu str. Nasaud, la statiile de tramvai Soseaua Salaj,
– pe Calea13 Septembrie la stiile de tramvai Drumul Sarii, Sebastian
Sectorul 6
– pe bld Ghencea, la trecerea de pietoni de la intersectia cu str. Antiaeriana si la statia de tramvai Cimitirul Ghencea
– pe Calea Crangasi la statia de tramvai Soseaua Crangasi,
– pe bld Timisoara la statiile de tramvai Valea Cascadelor, Radox, Valea Oltului, Frigocom, Romancierilor, Compasului, Brasov, Sergent Moise, Sibiu, Bd. G-ral Paul Teodorescu si la trecerile de pietoni de la intersectia cu str. Moinesti, aleea Campul cu Flori, intrarea Silistraru, Aleea Valea Siretului
Fiecare trecere de pietoni este unica si tocmai de aceea analiza conditiilor si stabilirea masurilor de remediere trebuie sa fie stabilite individual, pentru fiecare trecere de pietoni in parte.
In ceea ce priveste zonele din Municipiul Bucuresti in care se preteaza utilizarea trecerilor de pietoni decalate, dar nu se utilizeaza la momentul actual, avem urmatoarele: Bld Bucurestii-Noi (sectorul 1), str. Doamna Ghica (sectorul 2), Bld. Nicolae Grigorescu (sectorul 3), Bld. Alexandru Obregia (sectorul 4), Bld. Tudor Vladimirescu (sectorul 5), Drumul Taberei (sectorul 6), plus multe alte zone punctuale.
In imaginea de mai jos, pe str. Doamna Ghica, avem un exemplu clar in care utilizarea unei treceri de pietoni decalata ar contribui la crestea sigurantei circulatiei pietonilor.
Concluzii:
Fata de cele detaliate mai sus, in continuare vom sublinia ideile principale referitoare la trecerile de pietoni decalate:
– Principiul de baza al acestui tip de treceri pietoni, consta in faptul ca prin configuratia acestei treceri, pietonul este obligat sa se indrepte cu fata catre trafic in momentul premergator traversarii.
– Avantajele privind siguranta circulatiei pentru pietoni sunt valabile si maximizate doar in situatia in care fluxul de pietoni se intersecteaza cu fluxul de vehicule (treceri de pietoni nesemaforizate). In cazul trecerilor de pietoni semaforizate, o mare parte din aceste avantaje se pierd sau chiar se ajunge ca circulatia pietonilor sa fie ingreunata.
– acest tip de trecere pentru pietoni este ideal pentru zonele cu volume pietonale mici până la medii și volume medii de vehicule.
– lățimea refugiului trebuie să fie de minim 3 m, iar decalajul dintre cele două jumatati ale trecerii de pietoni să nu depășească 1 m, păstrând distanțele de traversare la minimum.
– O alta varianta a acestor treceri de pietoni este cea in care sunt insotite de semafor si buton de oprire a traficului pentru fiecare sens de circulatie . In acest fel, doar un singur sens de circulație este împiedicat de un pieton la un moment dat; șoferii de pe cealalalt sens al drumului nu trebuie să oprească decat dupa ce pietonul apasa butonul aferent opririi vehiculelor de pe acest sens. In acest fel, se reduce timpul cat vehiculele sunt oprite la semafor. Aceasta situatie este valabila in cazul tuturor trecerilor de pietoni cu insula de refugiu intre sensurile de circulatie si nu este specifica trecerilor de pietoni decalate.
– in Municipiul Bucuresti
– Cele mai multe treceri de pietoni decalate sunt amplasate in zona intersectiilor de pe bulevardele unde exista linii de tramvai in zona mediana.
– Insula de refugiu are latimea egala cu peronul statiei de tramvai (mai mica de 1m).
– Circulatia pietonilor este canalizata prin parapete pietonale (garduri metalice).
– Semaforizarea intersectiilor face ca pietonii sa circule in grupuri care se formeaza pana la aparitia culorii verde a semaforului si nu individual, asa cum se intampla in cazul trecerilor de pietoni nesemaforizate
– In multe cazuri insulele de refugiu pentru pietoni sunt construite astfel incat pietonul este obligat sa se indrepte cu spatele catre trafic in momentul premergator traversarii, total opus fata de principiul care sta la baza utilizarii trecerilor de pietoni decalate.
– Datorita parapetelor pietonale care canalizeaza circulatia pietonilor, latimea refugiului mai mica de 1m si faptul ca pietonii circula grupat, face ca circulatia pietonilor sa fie gatuita in zona acestor insule de refugiu.
– in exemplul prezentat de pe Soseaua Colentina, amenajarea unei treceri de pietoni decalata in aceasta zona este total nepotrivita, ba mai mult, nu face decat sa afecteze timpul de deplasare a pietonilor, punandu-i in acelasi timp in pericol. Acest lucru se intampla in special datorita latimii prea mici a insulelor de refugiu, semaforizarii si fluxului mare de pietoni. In acest caz, utilizarea unei treceri de pietoni dreapta (clasica) asigura conditii de circulatie mai bune si mai sigure.
– pentru lista de treceri de pietoni decalate prezentata mai sus sunt necesare analize cu privire la modul in care se desfasoara circulatia pietonilor si sa se stabileasca daca decalarea trecerilor ajuta cu adevarat circulatia sau din contra are efecte negative asupra timpilor de parcus si sigurantei pietonilor, avand in vedere ca toate aceste treceri de pietoni decalate sunt semaforizate si au latimea insulei de refugiu mai mica de 3 m.
– zonele din Municipiul Bucuresti in care se preteaza utilizarea trecerilor de pietoni decalate, dar nu se utilizeaza la momentul actual, sunt urmatoarele: Bld Bucurestii-Noi (sectorul 1), str. Doamna Ghica (sectorul 2), Bld. Nicolae Grigorescu (sectorul 3), Bld. Alexandru Obregia (sectorul 4), Bld. Tudor Vladimirescu (sectorul 5), Drumul Taberei (sectorul 6), plus multe alte zone punctuale.
Ideea generala pe care dorim sa o transmitem prin aceasta scrisoare este ca o trecere de pietoni decalata proiectata conform pricipiilor mentionate mai sus, aduce o usoara imbunatatire a sigurantei circulatiei pietonilor fata de o trecere de pietoni dreapta (clasica), dar o trecere de pietoni decalata proiectata fara sa respecte aceste principii, poate afecta semnificativ fluenta si siguranta circulatiei pietonilor, tocmai de aceea stabilirea tipului de treceri de pietoni utilizate trebuie sa rezulte in urma analizarii mai multor factori, precum:
– volumul traficului de pietoni
– volumul traficului de vehicule
– daca trecerea este semaforizata sau nu
– daca exista spatiu central pentru insula de refugiu pentru pietoni si ce latime are aceasta insula
– lungimea trecerii de pietoni
– configuratia intersectiei, in cazul in care trecerea de pietoni este la o intersectie
– necesitatea luarii unor masuri suplimentare de calmare a traficului sau de crestere a vizibilitatii traficului de vehicule si pietoni.
Astfel, in masura in care exista disponibilitate din partea dumneavoastra, Asociatia Drum Sigur este deschisa sa participe, in limita timpului disponibil, la analizarea trecerilor de pietoni decalate existe din Municipiul Bucuresti.
Mentionam faptul ca Asociatia Drum Sigur are in componenta sa ingineri specializati in constructia de drumuri, cu experienta in proiectarea, executia si implementarea proiectelor de infrastructura rutiera si au ca scop imbunatatirea infrastructurii rutiere si a sigurantei circulatiei, reducerea numarului de accidente rutiere si a numarului de morti din astfel de accidente.
Prezenta scrisoare nu reprezinta o petitie, dar raspunsul dumneavoastra legat de cele mentionate mai sus ar fi apreciat.
Cu stimă,