Scrisoarea Asociatiei Drum Sigur nr. 19 / 06.02.2025
Catre: Primaria Municipiului Craiova
Directia Servicii Publice
Serviciul Transport Public Local (Taximetrie) si Siguranta Circulatiei
Comisia de sistematizare a circulatiei rutiere si pietonale
I.P.J. Dolj
Subiect: Amenajarea si semnalizarea sensurilor giratorii din Municipiul Craiova
Stimata Doamna / Stimate Domnule,
Prin aceasta scrisoare aducem in atentia dumneavoastra un subiect care afecteaza siguranta circulatiei si fluenta traficului in anumite intersectii din Municipiul Craiova si pentru care se impun anumite masuri ce vor conduce la imbunatatirea circulatiei rutiere.
In continuare o sa ne referim la amenajarea si semnalizarea sensurilor giratorii, care din punct de vedere al principiilor de proiectare prezinta anumite erori ce conduc la scaderea sigurantei circulatiei.
Intersectiile vizate sunt urmatoarele:
- Intersectia dintre bd. Oltenia si str. George Enescu;
- Intersectia dintre bd. Oltenia si bd. Tineretului;
- Intersectia dintre bd. Dacia si str. Amaradia;
- Intersectia dintre George Enescu si str. Pascani;
- Intersectia dintre calea Severinului si acces Jumbo;
- Intersectia dintre str. Brazda lui Novac si str. 1 decembrie 1918;
- Intersectia dintre str. Brazda lui Novac si str. Constantin Brancusi;
- Intersectia dintre bd. Carol I si str. Fratii Golesti;
- Intersectia dintre bd. Carol I si str. Paltinis;
- Intersectia dintre str. Nicolae Iorga si str. Bucovina;
- Intersectia dintre str. Dezrobirii si str. Traian Lalescu;
- Intersectia dintre calea Bucuresti si str. Tehnicii;
- Intersectia dintre bd. Decebal si str.Henry Ford;
- Intersectia dintre str. Caracal si str. Henri Coanda;
- Intersectia dintre str. Anul 1848 si str. General Magheru;
- Intersectia dintre str. Imparatul Traian si str. Henri Coanda;
- Intersectia dintre str. Imparatul Traian si str. Spania;
- Intersectia dintre str. Imparatul Traian si str. Aries;
- Intersectia dintre calea Unirii si str. Marin Sorescu;
- Intersectia dintre calea Unirii si str. Corneliu Coposu;
- Intersectia dintre bd. Nicolae Romanescu si str. Raului;
- Intersectia dintre bd. 1 Mai si bd. Stirbei Voda;
- Intersectia dintre calea Unirii si calea Bucuresti;
- Intersectiile dintre str. Raului si cele 2 accese la Mall Promenada;
Din analiza sensurilor giratorii de mai sus, Asociatia Drum Sigur a identificat urmatoarele probleme:
- Numarul benzilor de intrare in sensul giratoriu este mai mare decat numarul benzilor din sensul giratoriu, pe calea inelara.

Asa cum se observa in imaginea de mai sus (Materna), sunt trei benzi pe breteaua de intrare si maxim doua benzi pe calea inelara a sensului giratoriu. Aceasta situatie se intampla la urmatoarele sensuri giratorii:
- Oltenia – bd. Tineretului (Materna);
- Caracal si str. Henri Coanda;
- Dezrobirii si str. Traian Lalescu;
- Decebal si str.Henry Ford;
- Anul 1848 si str. General Magheru.
Acesta eroare in amenajarea sensurilor giratorii creeaza conflicte intre vehicule, avand in vedere ca nu este clar cine are prioritate la intrarea in intersectie, fapt ce poate conduce la accidente rutiere.
Masurile de remediere difera de la caz la caz:
- lipsa marcajelor pe calea inelara conduce la cele mai multe probleme de circulatie. Din acest motiv, circulatia in multe dintre sensurile giratorii se desfasoara efectiv doar pe o banda de circulatie, cu toate ca este spatiu pentru doua.
- la intersectia din exemplu (Materna) se poate renunta la banda a treia deoarece in teren se observa ca aceasta nu este utilizata, iar valorile de trafic nu impun necesitatea a trei benzi pentru intrare.
- anumite sensuri giratorii au amenajari provizorii fara a se respecta elementele geometrice specifice (raze, latimi). Ar trebui construite ca lucrari permanente, avand in vedere ca in mai multe cazuri insula centrala are forma neregulata si pozitionare in plan nepotrivita.
2. La majoritatea sensurilor giratorii, indicatorul Intersectie cu sens giratoriu este amplasat pe zona insulei centrale.

Conform SR 1848-1, acest indicator se amplaseaza la intrarea pe calea inelara, pe acelasi suport cu indicatorul Cedeaza trecerea.
Astfel, pentru a corecta aceasta eroare, indicatoarele Intersectie cu sens giratoriu ar trebui mutate din zona insulei centrale pe acelasi suport cu indicatorul Cedeaza Trecerea, ca in imaginea de mai jos.

Pe insula centrala trebuie amplasate indicatoarele Ocolire dreapta si Curba deosebit de periculoasa.
3. In multe situatii trecerile de pietoni de pe bretele sunt amplasate adiacent caii inelare a sensurilor giratorii.

In situatia in care pietonii sunt angrenati in traversare, vehiculele care parasesc sensul giratoriu sunt nevoite sa opreasca pe calea inelara pentru a acorda prioritate pietonilor, blocand astfel circulatia in interiorul sensului giratoriu.
Chiar si intrarea vehiculelor este mult mai dificil de realizat deoarece vehiculele nu pot opri langa calea inelara, ci inainte de trecerea de pietoni. De asemenea, pietonii sunt expusi in cazul unui accident.
Astfel, in conformitate cu prevederile AND 600 Normativ pentru amenajarea intersectiilor la nivel pe drumuri publice, este necesar ca “Trecerile de pietoni sa fi amplasate la distanta de punctul de tangenta de iesire de pe calea inelara, in asa fel incat intre calea inelara si trecerea de pietoni sa incapa minimum doua vehicule.”
4. Conform SR 1848-7, linia de marcaj transversal pentru cedarea trecerii trebuie sa fie discontinua si sa urmareasca linia exterioara a caii inelare a sensului giratoriu, asa cum se poate observa in imaginea urmatoare:

Aceasta linie de marcaj este extrem de importanta deorece transmite conducatorilor auto limita pana la care pot opri vehiculul in cazul in care trebuie sa cedeze prioritatea.
La toate intersectiile analizate din Municipiul Craiova, linia de marcaj transversala de cedare a trecerii la intrare pe calea inelara, fie lipseste, fie este amplasata perpendicular pe banda de intrare, asa cum se observa in imaginile de mai jos:


5. La toate intersectiile, marcajele prin sageti nu corespund prevederilor SR 1848-7 sau in anumite cazuri lipsesc.

Pentru intersectiile giratorii, conform prevederilor SR 1848-7 se folosesc marcaje speciale pentru sensurile giratorii, ca in imaginea de mai jos:

6. Un aspect foarte important in cazul intersectiilor este asigurarea unei bune vizibilitati prin degajarea zonelor din triunghiurile de vizibilitate. In acest sens sunt de evitat urmatoarele:
- parcarea vehiculelor in zona intersectiilor,
- plantarea de pomi si arbusti in zona intersectiilor,
- amplasarea de panouri, pubele, tonete, statui in zona intersectiilor.


7. Doua dintre intersectii au probleme atipice:
a. Intersectia dintre bd. 1 Mai si bd. Stirbei Voda (Ciuperca)
Cu toate ca str. Bibescu se intersecteaza cu bd. Stirbei Voda, este permis virajul la stanga spre sensul giratoriu.

Acesta situatie obliga conducatorii auto sa circule cativa metri pe contrasens, situatie extrem de periculoasa, cu atat mai mult cu cat fluxurile de vehicule sunt mari, iar vizibilitatea este redusa.
Recomandarea noastra este ca virajul la stanga de pe str. Bibescu sa fie interzis de indata.

b. Intersectia dintre calea Bucuresti si str. Tehnicii:
In apropierea sensului giratoriu este o trecere de pietoni semaforizata. Atunci cand este culoarea verde pentru pietoni, de obicei circulatia in sensul giratoriu se blocheaza.

Pentru a evita aceasta situatie se poate muta trecerea de pietoni la o distanta mai mare fata de intersectie.
O a doua varianta ar fi amplasarea unui semafor pentru breteaua care vine dinspre centru, care sa fie corelat cu semaforul pentru pietoni, astfel incat intersectia sa nu se mai blocheze.
Aceasta a doua varianta ar fi fezabila daca fluxurile de pe str. Tehnicii si str. Eustatiu Stoenescu sunt mari, astfel incat sa aiba in efect semnificativ asupra capacitatii de cirulatie. De asemenea, o microsimulare in programe specializate este necesara.

8. Ca o recomandare de viitor, pentru intersectiile unde se poate amenaja o insula centrala cu raza de minim 10 m, sensurile giratorii ar putea fi inlocuite cu turbogiratii. Fata de sensurile giratorii clasice, turbogiratiile au o capacitate de circulatie mai mare cu pana la 20%, iar siguranta circulatiei creste cu pana la 75%, cu conditia ca acestea sa respecte principiile de proiectare.
Informatiile din prezenta scrisoare sunt cu scopul de a sprijini autoritatile din Municipiul Craiova pentru identificarea problemelor de circulatie si gasirea unor solutii care sa asigure conditii de circulatie mai bune pentru participantii la trafic.
Asociatia Drum Sigur are in componenta sa ingineri specializati in constructia de drumuri, cu experienta in proiectarea, executia si implementarea proiectelor de infrastructura rutiera, iar scopul Asociatiei este de a actiona pentru imbunatatirea infrastructurii rutiere si a sigurantei circulatiei, reducerea numarului de accidente rutiere si a numarului de morti din astfel de accidente.
Prezenta scrisoare nu reprezinta o petitie, dar raspunsul dumneavoastra legat de cele mentionate mai sus ar fi apreciat.
Asociatia Drum Sigur