Scrisoarea Asociatiei Drum Sigur nr. 2 / 26.10.2023
Catre: Primaria Craiova
Subiect: Siguranta circulatiei
Amenajarea eronata a benzilor de viraj la stanga
Stimata Doamna / Stimate Domnule,
Prin aceasta scrisoare aducem in atentia dumneavoastra un subiect care afecteaza siguranta circulatiei si fluenta traficului pe principala artera din Municipiul Craiova si pentru care se impun anumite masuri ce vor conduce la remedierea situatiei.
In continuare o sa ne referim la proiectarea / amenajarea benzilor de viraj la stanga din intersectiile dispuse de-a lungul arterei principale, Calea Bucuresti continuata cu Bulevardul Nicolae Titulescu, care din punct de vedere al normativelor in vigoare prezinta anumite erori ce conduc la scaderea sigurantei circulatiei si a fluentei traficului.
Intersectiile vizate sunt urmatoarele:
Calea Bucuresti cu Strada Sararilor (ambele sensuri);
Calea Bucuresti cu Strada Spania / Strada Petre Ispirescu (ambele sensuri);
Calea Bucuresti cu Strada Horia (ambele sensuri);
Calea Bucuresti cu Strada Fratii Golesti (ambele sensuri);
Calea Bucuresti cu Strada Nicolae Balcescu (sensul dinspre Pielesti);
Calea Bucuresti cu Bulevardul Carol I / Pasajul Universitatii (sensul dinspre Pielesti);
Bulevardul Nicolae Titulescu cu Strada Pascani / Strada Maria Tanase (sensul dinspre Pielesti);
In intersectiile mentionate mai sus, la momentul actual, ultima banda din calea curenta (dupa caz, banda a doua sau banda a treia) se transforma inainte de intersectie in banda de viraj la stanga.
Conform AND 600/2010 – Normativ pentru amenajarea intersectiilor la nivel pe drumuri publice, la cap. 5.2.7, figura 19, sunt indicate o serie de posibile amenajari ale virajelor de stanga, iar in toate situatiile banda pentru virajul de stanga se desprinde din ultima banda de circulatie de pe sensul respectiv si nu se formeaza prin transformarea ultimei benzi (banda de viteza) in banda pentru virajul de stanga.
In imaginea de mai jos se pot observa tipurile de amenajare a benzii pentru virajul de stanga conform AND 600, in functie de numarul de benzi:
Din punct de vedere tehnic, avem urmatoarele:
In toate intersectiile de mai sus, fluxul principal este pe directia inainte. Pentru asigurarea unei fluente a traficului si cresterea nivelului de serviciu al arterei si al intersectiei este important sa se asigure conditii cat mai facile de circulatie pentru fluxul principal.
Pentru aceasta, este important ca benzile din cale curenta sa aiba continuitate atat inainte de intersectie, cat si in intersectie si dupa aceasta, astfel incat fluxul principal format din 2-3 benzi in cale curenta sa fie neintrerupt, iar vehiculele sa nu mai fie nevoite sa schimbe benzile de circulatie.
In situatia existenta, se poate observa ca cei care circula pe banda 1 in cale curenta, ajung sa circule pe banda 2 inainte de intrarea in intersectie, iar cei de pe banda 2 in cale curenta ajung pe banda pentru virajul de stanga, cu toate ca majoritatea se deplaseaza pe directia inainte, fiind astfel nevoiti sa schimbe banda de circulatie pentru a putea circula pe directia dorita.
Astfel, asa cum se poate observa in imaginea de mai jos, inainte de intersectie, banda unu ajunge sa fie foarte putin utilizata pentru directia inainte, ramanand astfel sa fie utilizata doar de cei care vireaza la dreapta.
Deoarece banda unu dinainte de intersectie este utilizata foarte putin, iar cei din banda 2 in cale curenta trebuie sa schimbe banda inainte de intersectie, fluenta traficului scade destul de mult, ceea ce conduce automat la un nivel de serviciu scazut (ambuteiaje).
O proiectare corecta a intersectie trebuie sa urmareasca ca benzile de circulatie sa fie utilizate la maxim, crescand astfel capacitatea de circulatie a intersectiei.
Este important de retinut ca un nivel de serviciu scazut al arterelor si o capacitate de circulatie scazuta a intersectiilor (ambuteiaje) au un impact negativ inclusiv asupra poluarii mediului si sanatatii populatiei.
Un alt aspect important tine de siguranta circulatiei, deoarece schimbarea benzilor de circulatie implica un risc de producere a accidentelor rutiere, iar amenajarea intersectiei in situatia existenta creste semnificativ numarul punctelor si situatiilor de conflict intre vehiculele care circula in acceasi directie.
Siguranta circulatiei intr-o intersectie este afectata in mod direct de numarul punctelor de conflict intre fluxuri, iar introducerea semaforizarii urmareste reducerea la minim a acestora. Aceste puncte de conflict apar la intersectia de fluxuri, astfel ca un punct de conflict in interiorul unui flux de circulatie nu este in accord cu principiile de proiectare.
In ceea ce priveste masurile care pot fi luate pentru remedierea acestei erori, lucrurile sunt destul de simple, deoarece nu necesare actiuni majore sau costisitoare. Astfel, corectarea erorii se poate face prin:
retrasarea marcajelor, astfel incat benzile 1 si 2 din cale curenta sa ramana benzile 1 si 2 si pe zona dinainte de intersectie, iar banda de viraj la stanga sa se desprinda din banda 2 din cale curenta, asa cum este prezentat in Fig. 19 din AND 600.
inlocuirea indicatorului de selectare a circulatei pe directii de mers in aproperierea intersectiei, cu cel potrivit.
Suntem constienti de faptul ca activitatiile intreprinse de Proiectant, Constructor sau Beneficiar, pe parcursul proiectarii, executiei si implementarii unui proiect de infrastructura rutiera sunt foarte complexe, dar in acelasi timp este important ca fiecare sa inteleaga ca trebuie sa faca tot ce poate pentru reducerea si corectarea acestor erori, cu atat mai mult cu cat acestea au impact asupra accidentelor rutiere.
De asemenea, este important de retinut ca fiecare eroare de proiectare poate conduce la raspundere juridica si financiara pentru Administratorul drumului, atat in cazul unui eveniment rutier, cat si in cazul in care eroarea trebuie corectata.
Subliniem faptul ca membrii Asociatiei Drum Sigur sunt ingineri cu specializarea in constructia de drumuri, avand experienta in proiectarea, executia si implementarea proiectelor de infrastructura rutiera si totodata colaboreaza in mod gratuit cu orice persoana fizica sau juridica interesata de imbunatatirea infrastructurii rutiere si a sigurantei circulatiei si reducerea numarului de accidente rutiere si a numarului de morti din astfel de accidente.
Astfel, in masura disponibilitatii si deschiderii institutiei dumneavoastra pentru analizarea acestui subiect si imbunatatirea sigurantei circulatiei, Asociatia Drum Sigur se arata deschisa la orice modalitate de colaborare care are ca scop imbunatatirea sigurantei circulatiei, inclusiv pentru proiecte viitoare ce sunt implementate de catre institutia dumneavoastra.
Prezenta scrisoare nu reprezinta o petitie, dar raspunsul dumneavoastra legat de cele mentionate mai sus, ar fi apreciat.
Cu stimă,
Asociatia Drum Sigur