Skip to content

Scrisoarea Asociatiei Drum Sigur nr. 18 / 28.10.2024

Catre:

Autoritati publice: Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Compania Națională de Investiții Rutiere Autoritatea Rutiera Romana, Ministerul Justitiei, Politia Romana – Directia Rutiera, Consiliul Interministerial pentru Siguranţă Rutieră

Facultati: Facultatea de Cai Ferate, Drumuri si Poduri – Bucuresti, Facultatea de Constructii – Cluj Napoca, Facultatea de Constructii – Brasov, Facultatea de Constructii – Timisoara, Facultatea de Constructii si Instalatii – Iasi, Facultatea de Transporturi – Bucuresti, Facultatea de Mecanica – Craiova

Asociatii: Apdp Romania, Automobil Clubul Roman, Asociația Română a Constructorilor de Autostrăzi, Asociația Pro Infrastructură, Asociatia Romania Fara Gropi, Artri, Atris, Sorasr, Asociația Siguranța Auto, Asociația Edit, Asociația pentru Protecția Rutieră ”WorldStreet”, Asociaţia Victimelor Accidentelor de Circulaţie, Coaliția pentru Siguranță Rutieră, E-sigurantaRutiera

Constructori: Coni, Constructii Erbasu, Dimar, Euro Construct Trading 98, Fcc Construccion, Freyrom, Geiger Transilvania, Impresa Pizzarotti, Makyol Insaat, Ness Proiect Europe, Porr Construct, Selina, Spedition Umb, Strabag, Tancrad, Vesta Investment,

Proiectanti: Acciona, Activ Proiectare Infrastructura, Aventus Design, Best Consulting & Design, Betarmex, Consis Proiect, Consitrans, Db Engineering & Consulting, Dmc Area, Egis Romania, Eptisa, Explan, Global Service Proiect, Global Routes Expert, Grafic Tends, Irimat Cons, Like Consulting, Metrans Engineering, Metroul, Neo Plan, Nv Construct, Pangea Civil Engineers, Perfect Consult Europe, Primacons Group, Road Tenders & Design, Roads&Bridges Consulting-Design, Romair Consulting, Search Corporation, Specialist Consulting, Tecnic Consulting Engineering, Tehno Consulting Solution, Tehnostrade, Total Road, TPF Inginerie, Tractebel Engineering, Ventor Grup Consulting, Via Design

Subiect:          Colaborare in vederea elaborarii unor prescriptii de proiectare pentru un nou tip de intersectie (Intersectie cu puncte de intoarcere)

Stimata Doamna / Stimate Domnule,

                Prin aceasta scrisoare Asociatia Drum Sigur isi doreste sa identifice parteneri, entitati publice sau private, care doresc sa participe pentru elaborarea prescriptiilor de proiectare pentru un nou tip de intersectie si pentru cuantificarea beneficiilor utilizarii acesteia privind siguranta si fluenta traficului, prin comparatie cu utilizarea celorlalte tipuri de intersectii la nivel (tip T, tip Cruce sau sensuri giratorii).

Prezenta intersectie, reprezentata in schitele de mai sus si pe care o vom denumi in continuare “Intersectie cu puncte de intoarcere”, se incadreaza in categoria intersectiilor la nivel si urmareste eliminarea neajusurilor privind siguranta circulatiei sau fluenta traficului pentru cei care intersecteaza fluxul unui drum principal.

Principiul de functionare al acestei intersectii consta in faptul ca virajele se realizeaza prin utilizarea punctelor de intoarcere amplasate intre sensurile de circulatie ale drumului principal, astfel:

  • pentru a vira la stanga de pe drumul secundar, un conducator auto va trebui intai sa vireze dreapta si sa intre in drumul principal, sa realizeze intorcerea prin punctul de intorcere, dupa care sa intre in fluxul drumului principal spre sensul in care doreste sa se deplaseze.
  • pentru a vira la stanga de pe drumul principal, un conducator auto va trebui sa treaca de drumul secundar, sa realizeze intoarcerea prin punctul de intorcere, sa intre in fluxul drumului principal, dupa care sa vireze dreapta catre drumul secundar inspre care doreste sa se deplaseze.
  • in cazul intersectiilor in Cruce, pentru a merge inainte de pe drumul secundar un conducator auto va trebui intai sa vireze dreapta si sa intre in drumul principal, sa realizeze intorcerea prin punctul de intorcere, sa intre in fluxul drumului principal de pe celalalt sens, dupa care sa vireze dreapta catre drumul secundar inspre care doreste sa se deplaseze.

Astfel, circulatia in intersectia cu puncte de intoarcere se desfasoara doar prin viraje de dreapta si schimbarea benzilor de circulatie pe directia de mers, ceea ce reprezinta manevre de circulatie usor de efectuat de catre conducatorii auto si intr-o forma etapizata, eliminand astfel situatiile pentru virajul de stanga de la intersectiile tip T si Cruce in care conducatorul auto trebuie sa ia in calcul toti factorii in acelasi timp (mai multe fluxuri de vehicule carora trebuie sa le cedeze trecerea).

Utilizarea Intersectiei cu puncte de intoarce are numeroase avantaje, dupa cum urmeaza:

  • capacitatea de circulatie a intersectiei este foarte mare, avand in vedere ca fluxul drumului principal ramane neintrerupt, iar virajele de stanga au fost inlocuite cu viraje de dreapta si benzi de accelerare.
  • siguranta circulatiei este mult imbunatatita fata de intersectiile tip T sau Cruce, avand in vedere ca fluxurile de circulatie nu se mai intersecteaza perpendicular, ci doar in lungul directiei de mers prin schimbarea benzilor de circulatie;

In cazul intersectiei cu puncte de intoarcere coducatorii auto trateaza pe rand fiecare conditie de prioritate prin schimbarea benzilor de circulatie, in comparatie cu intersectiile tip T sau Cruce, unde conducatorii auto trateaza decizia de traversare prin analizarea mai multor conditii de cedare a prioritatii in acelasi timp.

In cazul unor accidente rutiere, dinamica accidentului in varianta tip T sau Cruce  este mult mai defavorabila datorita perpendicularitatii fluxurilor, fata de cea cu puncte de intoarcere in care fluxurile au aceeasi directie.

De asemenea, simplitatea manevrei pentru schimbarea benzii de circulatie face ca traversarea intersectiei sa fie usor de realizat de catre toti soferii, inclusiv de catre cei cu mai putina experienta.

Dezavantajele utilizarii intersectiei cu puncte de intoarcere sunt urmatoarele:

  • poate implica o suprafata de teren mai mare pentru amenajare,
  • vehiculele parcurg o distanta mai mare pentru a traversa intersectia,
  • pot aparea constrangeri de amenajare a punctelor de intoarcere in functie de natura proprietatilor adiacente.

Analizand Intersectia cu puncte de intorcere in comparatie cu celelalte tipuri de intersectii la nivel, avem urmatoarele situatii:

  • sensuri giratorii
    • capacitatea de circulatie a unui sens giratoriu cu 2 benzi de circulatie este de maxim 2500 vehicule/h, pe cand intersectia cu puncte de intoarcere practic nu are limitari privind capacitatea de circulatie, avand in vedere ca fluxul drumului principal nu este intrerupt, iar fluxurile drumurilor secundare sunt canalizate cu benzi de accelerare/decelerare.
    • siguranta circulatiei este superioara in cazul sensurilor giratorii fata de intersectia cu puncte de intoarcere, avand in vedere ca vitezele de circulatie sunt mult mai reduse in cazul sensurilor giratorii.

Astfel, intersectia cu puncte de intoarcere este o varianta mult mai buna decat sensurile giratorii atunci cand sunt probleme de capacitate de circulatie, dar mai putin eficienta in ceea ce priveste siguranta circulatiei.

  • intersectii in T sau Cruce
    • in cazul intersectiilor in T sau Cruce nu sunt probleme de capacitate de circulatie pentru drumul principal, dar in cazul unor valori de trafic mari pot aparea probleme pe drumul secundar. In cazul intersectiei cu puncte de intoarcere sunt eliminate situatiile in care se creeaza cozi pe drumurile secundare.
    • din punct de vedere al sigurantei circulatiei, intersectiile cu puncte de intoarcere sunt net superioare, avand in vedere ca se trateaza pe rand fiecare conditie de prioritate prin schimbarea benzilor de circulatie, in comparatie cu intersectiile in T sau Cruce, unde conducatorii auto trateaza decizia de traversare prin analizarea mai multor conditii de cedare a prioritatii in acelasi timp.

Pentru a intelege mai clar cand se preteaza utilizarea intersectiilor cu puncte de intoarcere, o sa dam ca exemplu intersectiile de pe tronsonul DN1 intre Autostrada A3 Ploiesti si Campina. Pe acest tronson sunt mai multe intersectii in T , Cruce sau sensuri giratorii si datorita valorilor mari de trafic prezinta urmatoarele probleme:

  • sensurile giratorii nu fac fata volumelor mari de trafic in aproape orice moment al zilei, iar
  • intersectiile in T si Cruce sunt extrem de periculoase pentru cei care utilizeaza drumurile secundare, dovada sta numarul mare de accidente rutiere grave din aceste zone.

Intersectia cu puncte de intoarcere este o solutie pentru majoritatea intersectiilor de pe acest tronson, astfel:

  • prin inlocuirea sensurilor giratorii ar fi rezolvata problema ambuteiajelor, iar
  • prin inlocuirea intersectiilor in T si Cruce ar fi rezolvata problema accidentelor grave.

Pentru intersectiile cu puncte de intoarcere nu exista studii, cercetari sau reglementari, astfel ca pentru a putea  implementa acest tip de intersectie sunt necesare a fi realizate urmatoarele actiuni:

  • determinarea dimensiunilor elementelor geometrice ale intersectiei: razele punctelor de intoarcere, razele virajelor de dreapta, lungimea benzilor de accelerare / decelerare, lungimea zonelor de triere, tinand cont de volumele de trafic si dimeniunile vehiculor maxime care traverseaza intersectia.
  • identificarea unor variante ale schitelor descrise mai sus care pot imbunatati circulatia in cazuri particulare;
  • simularea fluxurilor de trafic prin intersectie cu programe specializate de simulare a traficului in vedere determinarii capacitatii de circulatie, nivelului de serviciu sau a ajustarilor care pot aduce imbunatatiri.
  • identificarea situatiilor in care utilizarea intersectiilor cu puncte de intoarcere se preteaza pentru a fi implementata, precum si a situatiilor in care nu se justifica utilizarea acestora.
  • cuantificarea beneficiilor privind siguranta circulatiei si a fluentei traficului prin comparatie cu celelalte tipuri de intersectii la nivel (intersectii in T sau Cruce, sensuri giratorii, turbogiratii)
  • reglemementarea prescriptiilor de proiectare prin integrarea acestora in cadrul unui ghid / normativ.

Astfel, elaborarea prescriptiilor de proiectare pentru intersectiile cu puncte de intoarcere ar aduce beneficii pentru toti factorii implicati in proiectarea, executia sau administrarea drumurilor, avand in vedere ca acest tip de intersectie contribuie la cresterea nivelului de siguranta si fluenta a traficului, aspect pe care oricare dintre noi este indatorat sa il promoveze.

In vederea demararii acestei actiuni comune, va rugam sa transmiteti raspunsul dumneavoastra la adresa de email: contact@drumsigur.ro

Cu stimă,

Asociatia Drum Sigur