Scrisoarea Asociatiei Drum Sigur nr. 5 / 05.01.2024
Scrisoarea Asociatiei Drum Sigur nr. 5 / 05.01.2024
Catre: Primaria Municipiului Bucuresti
Administratia Străzilor Bucuresti
Primaria Sectorului 1 Bucuresti
Primaria Sectorului 2 Bucuresti
Subiect: Masuri de imbunatatire a circulatiei rutiere pe bld. Stefan cel Mare si bld. Iancu de Hunedoara (sensul spre Obor) din Municipiul Bucuresti
Stimata Doamna / Stimate Domnule,
Prin aceasta scrisoare aducem in atentia dumneavoastra anumite masuri de imbunatatire a sigurantei circulatiei si fluentei traficului pe bld. Stefan cel Mare si bld. Iancu de Hunedoara (sensul spre Obor), tronsonul de drum intre Pasajul Victoriei si Pasajul Obor, care prin implementarea lor vor asigura conditii de circulatie semnificativ imbunatatite.
Introducere
Principala problema de circulatie pe cele doua bulevarde este creata de faptul ca nu se asigura o circulatie fluenta si continua pentru fluxul principal, pe directia inainte. Astfel, circulatia pe aceasta directie se defasoara pe un numar de benzi intre unu si trei, ceea ce conduce la o fluenta scazuta a traficului si o circulatie in conditii scazute de siguranta.
Pentru rezolvarea acestei probleme trebuie create conditiile necesare ca vehiculele sa poata circula intre pasajul Victoriei si pasajul Obor fara a fi nevoite sa schimbe banda de circulatie, iar acest lucru trebuie sa fie valabil pentru doua sau trei benzi pe fiecare sens, in functie de volumele de trafic si timpii de semaforizare.
Astfel, in continuare vom analiza pentru sensul spre Obor, intersectiile care ridica probleme majore de circulatie la momentul actual:
1. Intersectia dintre bld. Iancu de Hunedoara si str. Caderea Bastiliei / str. Roma
a) Prima problema de circulatie este legata de modul in care sunt trasate marcajele rutiere in cale curenta, inainte de intersectie.
In configuratia actuala a drumului apar urmatoarele probleme de circulatie, care se pot observa in imaginea de mai jos:
– Din punct de vedere geometric avem 3 benzi de circulatie in cale curenta, 3 benzi la intrarea in intersectie si 3 benzi dupa intersectie. In cale curenta, banda 1 este ocupata in permanenta de vehicule parcate, circulatia desfasurandu-se doar pe banda 2 si 3, iar la intrarea in intersectie, banda 1 si 2 sunt pentru directia inainte, iar banda 3 se transforma in banda pentru virajul de stanga.
Problema care apare este ca vehiculele care circula pe banda a doua in cale curenta raman inainte de intersectie tot pe banda 2 si astfel banda 1 inainte de intersectie ramane in cea mai mare parte neutilizata. Acest aspect afecteaza in mod negativ fluenta traficului si capacitatea de circulatiei a intersectiei, fapt ce conduce in mod frecvent la formarea unor cozi de vehicule pana in pasajul Victoriei. Practic, in aceasta zona circulatia pentru directia inainte se desfasoara pe o singura banda de circulatie.
– majoritatea vehiculelor care sunt pe banda 3 in cale curenta doresc sa circule pe directia inainte, dar cum banda 3 inainte de intersectie se transforma in banda pentru viraj la stanga, apare automat un conflic de circulatie in care cei de pe banda 3 trebuie sa forteze intrarea pe banda 2 pentru a putea circula pe directia inainte. Acest aspect afecteaza in mod negativ siguranta circulatiei, avand in vedere numarul semnificativ de conflicte de circulatie din acel punct.
In ceea ce priveste vehicule parcate pe banda 1 din cale curenta este important de specificat ca aceasta situatie se intampla in dreptul Spitalului de urgenta Grigore Alexandrescu si astfel exista posibilitatea ca o mare parte dintre aceste vehicule sa fie cele care au transportat pacienti copii la spital. Tocmai de aceea este posibil ca indiferent de masurile luate, vehiculele sa opreasca in continuare in aceasta zona.
In ceea ce priveste masurile care pot fi luate pentru cresterea fluentei traficului si a sigurantei circulatiei pentru zona dinainte de intersectie, avem urmatoarele variante:
– modul de amenajare dinainte de intersectie poate ramane in aceasta varianta in masura in care se identifica si se aplica masuri necesare pentru ca vehiculele sa respecte semnificatia indicatoarelor rutiere si sa nu mai opreasca pe banda 1 din cale curenta.
Chiar daca s-ar reusi acest lucru, oprirea ambulantelor este in continuare permisa, ceea ce nu ar schimba semnificativ modul de a circula.
– in varianta in care banda 1 din cale curenta nu se poate utiliza datorita vehiculelor stationate in permanenta in acea zona, se pot retrasa marcajele astfel incat banda 2 si 3 din cale curenta sa devina banda 1 si 2 inainte de intersectie. In acest fel se asigura o utilizare eficienta a tuturor benzilor si o circulatie neintrerupta a celor 2 benzi pentru directia inainte.
Banda pentru virajul de stanga s-ar desprinde din ultima banda pentru directia inainte si nu s-ar mai forma prin transformarea benzii 3 in banda pentru viraj de stanga. O astfel de amenajare ar fi mult mai corecta, ar respecta prevederile si recomandarile prevazute in AND 600/2010 – Normativ pentru amenajarea intersectiilor la nivel pe drumuri publice, cap. 5.2.7, figura 19, in care banda pentru virajul de stanga se fomeaza prin desprinderea din banda pentru directia inainte.
De asemenea, acest tip de amenajare se regaseste la toate intersectiile urmatoare, ceea ce ar conduce la o abordare unitara pe toata lungimea acestui tronson de drum.
Analizand din punct de vedere al capacitatii de circulatie, este important sa observam volumul de vehicule care ajunge in aceasta zona. Astfel, principalul flux de vehicule este cel care vine dinspre Soseaua Nicolae Titulescu (2 benzi) si se continua cu pasajul Victoriei (2 benzi), fara a prelua alt flux semnificativ de vehicule.
Astfel, in masura in care timpul de verde pentru directia inainte este destul de lung, iar fluxul care vine spre intersectie este pe doua benzi de circulatie, rezulta ca ar fi suficiente 2 benzi pentru directia inainte, cu conditia ca ambele benzi sa fie utilizate la toata capacitatea lor.
a) O alta problema care apare in cadrul acestei intersectii este legata de lipsa timpului de evacuare aferent celor care vireaza stanga spre str. Roma.
Conform AND 600, intre finalul culorii galbene pentru o faza de circulatie si inceputul culorii verzi pentru urmatoarea faza de circulatie se prevede un timp de evacuare care poate fi de 2 secunde, dar mai corect ar trebui calculat in functie de dimensiunea intersectiei.
In ceea ce priveste intersectia noastra, imediat ce se termina timpul de galben pentru cei care vireaza stanga, se aprinde culoarea verde pentru cei care merg pe directia inainte de pe sensul celalalt, iar timpul de evacuare lipseste.
Problema de circulatie care rezulta din aceasta eroare de proiectare este ca cele doua fluxuri intra in conflic direct, avand in vedere ca cei care vireaza stanga nu au timp suficient pentru a evacua intersectia.
Ba mai mult, odata cu culoarea verde pentru cei care circula pe directia inainte de pe sensul opus se pune verde si pentru pietonii care traverseaza strada Roma, iar evacuarea intersectiei devine si mai dificila.
Astfel, la momentul actual, deoarece nu este prevazut timp de evacuare pentru cei care vireaza stanga spre str. Roma, aproape la fiecare ciclu de semaforizare acestia intra in conflict de circulatie atat cu vehiculele de pe sensul opus, cat si cu pietonii de pe str. Roma, fapt ce duce la nenumarate situatii in care se pot produce evenimente rutiere cu consecinte foarte grave.
Dorim sa subliniem faptul ca aceasta eroare de proiectare este extrem de periculoasa, iar in cazul unui accident rutier, atat Proiectantul cat si Administratorului drumului pot deveni parte in cadrul evenimentului.
Masurile pe care le propunem pentru corectarea erorii si eliminarea conflictelor sunt urmatoarele:
– introducerea timpului de evacuare pentru faza de semaforizare aferenta virajului de stanga catre str. Roma.
– intarzierea inceperii timpului de verde cu 5 secunde pentru pietonii care traverseaza str. Roma.
Pentru evitarea conflictelor cu cei de pe sensul opus se poate analiza varianta in care culoarea verde pentru cei care vireaza stanga sa inceapa pe finalul culorii verde aferenta directiei inainte de pe sensul catre Obor si nu la inceput, asa cum este in prezent. Aceasta abordare ar anula acest conflict, dar ar putea afecta circulatia pe directia inainte pe sensul spre Obor, avand in vedere ca o parte din vehiculele care doresc sa circule pe directia inainte raman blocate pe banda aferenta virajului de stanga.
b) O alta problema care scade capacitatea de circulatie a intersectiei este data de modul de amenajare a benzilor de dupa intersectie, pe directia inainte.
Cele doua benzi pentru directia inainte la intrarea in intersectie (banda 1 si 2) se racordeaza la banda 1 si 2 de dupa intersectie. Banda 3 de dupa intersectie are corespondenta la banda de la virajul de stanga de la intrarea in intersectie. Se poate observa in imaginea de mai sus.
Problema care apare este ca la 50m dupa intersectie (a se vedea in imaginea de mai jos), banda 1 se ingusteaza pana dispare, iar cei care circula pe banda 1 forteaza intrarea pe banda doi.
Astfel, fluxul pentru directia inainte care vine pe doua benzi inainte de intersectie, se strange la o banda in 50 m dupa intersectie, iar banda 3 ramane foarte putin utilizata.
Solutia ar fi ca banda 2 de la intrarea in intersectie sa fie racordata la banda 3 de dupa intersectie, iar banda 1 de la intrarea in intersectie sa fie racordata la banda 2 de dupa intersectie.
In acest fel, circulatia s-ar desfasura fluent, fara ca vehiculele sa intre in conflict prin schimbarea benzilor.
2. Intersectia dintre bld. Iancu de Hunedoara si Calea Dorobantilor
a)Singura problema in aceasta intersectie este data de modul in care benzile de la intrarea in intersectie se racordeaza la cele de dupa intersectie.
Astfel, avem 4 benzi inainte de intersectie (primele 3 pentru directia inainte si a patra pentru virajul de stanga), iar dupa intersectie avem tot 4 benzi.
Benzile 1, 2 si 3 de la intrarea in intersectie sunt racordate prin marcaje la benzile 2, 3 si 4 dupa intersectie.
Problema de circulatie apare deoarece la 50 de m dupa intersectie, banda 4 se transforma in banda de viraj la stanga pentru intersectia urmatoare catre Calea Floreasca, ceea ce conduce la aparitia unor noi conflicte de circulatie intre vehiculele care sunt pe banda 4 si vor sa circule pe directia inainte si astfel sunt nevoite sa forteze intrarea in banda 3. A se vedea vehiculul alb in imaginea de mai jos.
De asemenea, banda 1 de dupa intersectie este foarte putin utilizata in comparatie cu celelalte benzi.
Solutia ar fi ca benzile 1,2,3 de la intrarea in intersectie sa fie racordate la benzile 1,2,3 de dupa intersectie.
3. Intersectia dintre bld. Stefan cel Mare si str. Polona / Calea Floreasca
a) Prima problema este legata de lipsa timpului de evacuare aferent celor care vireaza stanga spre Calea Floreasca.
La fel ca la intersectia cu str. Caderea Bastiliei, pentru cei care vireaza stanga catre Calea Floreasca, lipseste timpul de evacuare si astfel acestia intra in conflic direct cu cei care circula pe sensul opus pe directia inainte, avand in vedere ca cei care vireaza stanga nu au timp suficient pentru a evacua intersectia.
De asemenea, odata cu culoarea verde pentru cei care circula pe directia inainte de pe sensul opus se pune verde si pentru pietonii care traverseaza Calea Floreasca, iar evacuarea intersectiei devine si mai dificila.
Masurile pe care le propunem pentru corectarea erorii si eliminarea conflictelor sunt urmatoarele:
– introducerea timpului de evacuare pentru faza de semaforizare aferenta virajului de stanga catre Calea Floreasca.
– intarzierea inceperii timpului de verde cu 5 secunde pentru pietonii care traverseaza Calea Floreasca.
La fel ca in situatia de la intersectia cu str. Caderea Bastiliei, pentru evitarea conflictelor cu cei de pe sensul opus se poate analiza varianta in care culoarea verde pentru cei care vireaza stanga sa inceapa pe finalul culorii verde aferenta directiei inainte de pe sensul catre Obor si nu la inceput, asa cum este in prezent.
b) A doua problema tine de modul in care se desfasoara circulatia pe directia inainte, dupa intersectie.
Cu toate ca inainte de intersectie sunt 3 benzi pentru directia inainte, dupa intersectie sunt sunt doar 2 benzi disponibile pentru circulatia vehiculelor, avand in vedere ca banda 1 este ocupata cu vehicule parcate. (Asa cum se observa in imaginea de mai jos).
Aceasta situatie conduce la o circulatie in care cei de pe banda 1 sunt nevoiti sa forteze intrarea pe banda 2, ceea ce conduce la nenumarate conflicte de circulatie si la o fluenta scazuta.
De asemenea, sunt nenumarate situatiile in care vehiculele care circula pe directia inainte sa ramana blocate in intersectie, ceea ce afecteaza semnificativ inclusiv circulatia celor de pe str. Polona. (Asa cum se observa in imaginea de mai jos).
Pentru aceasta intersectie sunt doua aspecte care trebuie neaparat luate in seama:
1. la intersectia anterioara un volum mare de vehicule vireaza dinpre Calea Dorobantilor (sensul dinspre TVR) catre directia spre Obor, ceea ce conduce la necesitatea asigurarii unei circulatii continue pentru directia inainte pentru 3 benzi de circulatie, fata de doar 2 cum erau suficiente pana aici.
2. lungimea dintre aceasta intersectia si cea de dinainte, cu calea Dorobantilor, este extrem de mica (120m) ceea ce conduce la ocuparea benzilor pe toata lungimea lor, destul de repede.
Acest lucru se observa atunci cand este verde pentru cei care vireaza dinspre Calea Dorobantilor si datorita lungimii mici intre intersectii se ocupa toate benzile, iar acestia raman blocati in intersectie.
Solutia ar fi ca banda 1 dupa intersectie sa fi eliberata prin desfiintarea tuturor locurilor de parcare pana la intersectia cu str. Aurel Vlaicu.
Cu toate ca desfiintarea acestor locuri de parcare poate parea o masura destul de drastica, este important sa se inteleaga ca utilizarea benzii 1 in aceasta zona ar avea cel mai mare impact pentru fluidizarea circulatiei de pe tot tronsonul analizat.
4. Intersectia dintre bld. Stefan cel Mare si str. Tunari / str. Barbu Vacarescu
a) Vehiculele care circula dinspre str. Barbu Vacarescu spre str. Tunari raman blocate in intersectie.
Cu toate ca la intrarea pe str. Tunari exista indicatoare Oprirea interzisa, aproape in permanenta sunt vehicule parcate in aceasta zona, asa cum se poate observa in imaginea de mai jos.
Astfel, deoarece cele doua benzi care vin dinspre str. Barbu Vacarescu sunt fortate sa intre pe str. Tunari pe o singura banda de circulatie, face ca in multe situatii vehiculele sa ramana blocate in intersectie.
De asemenea, fluxul mare de pietoni care traverseaza str. Tunari contribuie si mai mult la perioada cat vehiculele raman blocate in intersectie.
Toata aceasta situatie duce la afectarea circulatiei de pe bld. Stefan cel Mare si scaderea capacitatii de circulatie, avand in vedere ca sunt situatii in care toate cele 3 benzi pentru directia inainte raman blocate.
In ceea ce priveste solutiile de remediere a acestei probleme de circulatie, avem urmatoarele variante:
– luarea unor masuri suplimentare astfel incat vehiculele sa nu mai parcheze pe str. Tunari, cel putin pentru o distanta de cativa zeci de metri.
– intarzierea cu 10 secunde a semnalului verde pentru pietonii care traverseaza str. Tunari, astfel incat vehiculele sa poata traversa intersectia.
5. Intersectia dintre bld. Stefan cel Mare si str. Vasile Lascar
a) Circulatia dupa intersectie functioneaza ca un evantai.
Cu toate ca inainte de intersectie sunt 3 benzi pentru directia inainte, dupa statia de autobuz, amplasata imediat dupa intersectie, circulatia se desfasoara pe doua benzi (banda 1 este ocupata de vehicule parcate), iar dupa intersectia cu str. Viesparilor (dupa 120m) circulatia revine la 3 benzi de circulatie.
Aceasta situatie in care circulatia se contracta si se extinde ca un evantai, afecteaza capacitatea de circulatie si creeaza situatii de conflict intre vehicule, avand in vedere ca vehiculele de pe banda 1 de circulatie forteaza intrarea pe banda 2.
De asemenea, apar nenumarate situatii in care vehiculele raman blocate in intersectie, iar circulatia este afectata inclusiv pe str. Vasile Lascar, ceea ce duce la intarzieri suplimentare.
Problema s-ar putea rezolva prin anularea parcarilor pana la str. Viesparilor sau poate o rearanjare a acestora astfel incat banda 1 de circulatie sa poata fi utilizata.
6. Intersectia dintre bld. Stefan cel Mare si str. Viitoarului / str. Lizeanu
a) Cei care vireaza stanga spre str. Lizeanu raman blocati in intersectie.
O caracteristica a acestei intersectii este data de dimensiunea foarte mare a acesteia.
Astfel, in ceea ce priveste virajul de stanga, un vehicul trebuie sa parcurga aproximativ 62 m pentru a traversa intersectia, care la o viteza medie de 30 km/h rezulta ca acesta are nevoie de aproximativ 7.5 secunde pentru a traversa intersectia.
Cu toate ca pentru aceasta faza de semaforizare exista timp de evacuare (probabil 2-3 sec), aceasta este prea mic pentru aceasta intersectie si astfel vehiculele care vireaza stanga intra in conflict cu cele de pe sensul opus care circula pe directia inainte.
Ba mai mult, odata cu culoarea verde pentru cei care circula pe directia inainte de pe sensul opus se pune verde si pentru pietonii care traverseaza strada Lizeanu, iar evacuarea intersectiei devine si mai dificila.
Aceste conditii de circulatie duc la situatia in care anumite vehicule care vireaza stanga spre str. Lizeanu si au intrat in intersectie pe culoarea verde sa se intersecteze cu pietonii care au de asemenea culoarea verde, punandu-i in pericol pe acestia din urma.
b) Modul de succedare a fazelor de semaforizare afecteaza circulatia celor care vireaza stanga spre str. Lizeanu
Anterior fazei de semaforizare pentru virajul de stanga este faza de semaforizare aferenta circulatiei pe directia Str. Viitorului catre Str. Lizeanu.
Avand in vedere ca pe str. Viitorului sunt doua benzi pentru directia inainte catre str. Lizeanu, iar circulatia pe str. Lizeanu se desfasoara pe o singura banda pe sens, apare situatia in care circulatia se desfasoara ca o palnie, in care vehiculele de pe doua benzi se inghesuie sa intre pe un drum cu o singura banda.
Astfel, faza de semaforizare care urmeaza acestei situatii, adica cei care vireaza stanga dinspre bld. Stefan cel Mare spre str. Lizeanu, vor avea o circulatie ingreunata, deoarece str. Lizeanu ramane de multe ori blocata complet cu vehicule.
Este important de retinut ca blocarea vehiculelor in intersectie afecteaza extrem de mult inclusiv circulatia vehiculelor care circula pe sensul opus si vin dinspre pasajul Obor.
Solutia pentru aceasta situatie ar fi modificarea fazelor de semaforizare, astfel incat faza de semaforizare aferenta virajului de stanga dinspre bld. Stefan cel Mare spre str. Lizeanu sa fie inaintea fazei de semaforizare aferenta fluxului de circulatie str. Viitorului – str. Lizeanu.
In acest sens, culoarea verde pentru virajul de stanga dinspre bld. Stefan cel Mare spre str. Lizeanu ar putea fi modificata sa inceapa pe finalul culorii verde aferenta directiei inainte de pe sensul catre Obor si nu la inceput, asa cum este in prezent.
7. Parcarile
Parcarea vehiculelor pe cele doua bulevarde este principalul factor care afecteaza circulatia fluenta pe directia inainte, avand in vedere ca acestea reduc partea carosabila pe care se poate circula si fac ca fluxurile de circulatie sa se contracte la 1, 2 benzi sau sa se extinda la 3 benzi, in functie de prezenta vehiculelor parcate.
O caracteristica importanta a parcarilor in zone cu circulatie intensa este ca apar zone cu parcare dublata, in care avem vehicule parcate pe doua randuri paralele, fapt ce conduce la afectarea si mai mare a circulatiei pe directia inainte. Asa cum se poate vedea in imaginea de mai jos, vehiculul negru este parcat inclusiv pe zona benzii 2.
De asemenea, manevrele efectuate de vehicule pentru a parca sau pentru a parasi parcarea afecteaza fluxul de circulatie, scazand capacitatea de circulatie.
In acest context, recomandarea Asociatiei Drum Sigur este ca parcarile de pe cele doua bulevarde sa fie eliminate intr-o proportie cat mai mare, daca nu de tot.
8. Pasajele Obor si Victoriei
In ceea ce priveste cele doua pasaje, problema majora o reprezinta siguranta circulatiei, astfel:
a) Intrarea in pasaje este neprotejata
Nu exista niciun element de protectie la un eventual impact cu elementele de capat alte pasajelor. Ba mai mult, intrarile din pasaje sunt in curba, ceea ce favorizeaza producerea unui eventual accident.
Asa cum se poate vedea in imaginea de mai jos, la intrarea in pasajul Victoriei, exista chiar evidenta unor accidente mortale.
Ca solutie, s-ar putea amplasa atenuatori de soc sau chiar parapete de siguranta, dar sunt necesare analize mai amanuntite pentru alegerea celui mai bun sistem de protectie pentru fiecare situatie in parte.
b) asigurarea continuitatii elemntelor structurale in interiorul pasajului Victoriei.
Intreruperea elementelor structurale ale pasajului reprezinta o situatie extrem de periculoasa din punct de vedere a sigurantei circulatiei.
Ca masura de imbunatatire ar fi ca toate aceste elemente structurale sa fie unite intre ele. O masura asemanatoare a fost implementata in pasajul Unirii.
c) lipsa vizibilitatii pentru elementele reflectorizante din pasaje
Recomandam întreținerea periodica a pereților prin spălare, astfel incat sa fie cat mai vizibile elementele reflectorizante.
De asemenea, recomandam realizarea marcajelor cu vopsea termoplastica, avand in vedere ca acestea au o vizibilitate si rezistenta crescuta in timp.
Toate situatiile descrise in aceasta scrisoare au un impact major asupra fluentei traficului si sigurantei circulatiei, iar masurile propuse cu siguranta ar creea conditii mai bune de circulatie.
De asemenea, majoritatea masurilor descrise se pot implementa fara a implica costuri semnificative pentru administratorul drumului.
Analiza de mai sus este strict pentru sensul spre Obor al celor doua bulevarde, dar aceasta analiza se poate extinde pe orice bulevard sau intersectie din Municipiul Bucuresti unde se identifica o circulatie ingreunata.
Subliniem faptul ca membrii Asociatiei Drum Sigur sunt deschisi sa colaboreze in mod gratuit cu institutia dumneavoastra pentru imbunatatierea conditiilor de circulatie din Bucuresti, in masura in care exista disponibilitate din partea dumneavoastra.
Asociatia Drum Sigur are in componenta sa ingineri specializati in constructia de drumuri, cu experienta in proiectarea, executia si implementarea proiectelor de infrastructura rutiera si au ca scop imbunatatirea infrastructurii rutiere si a sigurantei circulatiei, reducerea numarului de accidente rutiere si a numarului de morti din astfel de accidente.
Prezenta scrisoare nu reprezinta o petitie, dar raspunsul dumneavoastra legat de cele mentionate mai sus ar fi apreciat.
Cu stimă,
Asociatia Drum Sigur