Scrisoarea Asociatiei Drum Sigur nr. 4 / 11.12.2023
Catre: Ministerul Transporturilor
Subiect: Semnalizare rutiera eronata pe Centura Bucuresti – Nord, intersectia cu Autostrada Bucuresti – Ploiesti.
Stimata Doamna / Stimate Domnule,
Prin aceasta scrisoare aducem in atentia dumneavoastra un subiect care afecteaza siguranta circulatiei si fluenta traficului pe zona de nord a Centurii Bucuresti si pentru care se impun anumite masuri ce vor conduce la remedierea situatiei.
In continuare o sa ne referim la semnalizarea si marcajele rutiere de pe Centura Bucuresti – Nord, in zona sensului giratoriu adiacent centurii, la intersectia cu A3, sensul de mers dinspre Tunari.
In aceasa zona, amenajarea geometrica a intersectiei este urmatoarea:
- in calea curenta a centurii, sensul dinspre Tunari spre A3 are 2 benzi de circulatie si este separat de sensul celalalt prin parapete de siguranta,
- in apropriere de intersectie, cele doua benzi se transforma in doua sensuri de circulatie, astfel:
- prima banda din cale curenta ramane pentru directia inainte, parte din centura spre directia Constanta,
- din a doua banda se mai desprinde o a treia banda, care impreuna, formeaza un sens care vireaza la stanga pentru a intra in sensul giratoriu.
In ceea ce priveste semnalizarea si marcajele rutiere, avem urmatoarele:
- marcajele longitudinale aferente benzii a doua sunt reprezentate ca si cum banda a doua este pentru directia inainte,
2. sagetile de selectare pe benzi sunt reprezentate pe banda a doua pentru directia inainte,
3. Indicatorul F20 Selectarea circulatiei pe directii de mers in aproprierea intersectiei, are reprezentata directia inainte pentru banda a doua.
Astfel, cu toate ca indicatoarele si marcajele rutiere transmit soferilor ca banda a doua este pentru directia inainte, constructia intersectiei ii obliga pe acestia sa vireze la stanga catre sensul giratoriu.
In ceea ce priveste problemele de circulatie, acestea apar in special cand pe banda doi circula un camion care urmeaza sa vireze la stanga si care prin dimensiunile lui reuseste sa blocheze vederea in perspectiva pentru soferii care il urmeaza sau mai apar probleme atunci cand circulatia se aglomereaza in aceasta zona.
Analizand modul in care soferii actioneaza atunci cand afla tarziu ca banda a doua nu este pentru directia inainte, se poate observa ca acestia nu vireaza spre sensul giratoriu asa cum ii obliga geometria intersectiei, ci forteaza intrarea in banda intai incalcand marcajul continuu sau chiar oprind vehiculul pe banda doi, pana cand se creeaza spatiu pentru a intra pe banda intai.
Cele doua exemple de mai jos sunt extrem de relevante:
- in imaginea de mai jos, cele doua vehicule forteaza intrarea pe banda intai in zona cu linie continua
2. in imaginea de mai jos, tirul care circula pe banda a doua a obturat vizibilitatea vehiculului care l-a urmat si astfel acesta din urma a trecut in ultimul moment pe banda unu.
Aceste manevre ale soferilor sunt extrem de periculoase si de multe ori sunt la limita producerii unui accident rutier cu consecinte extrem de grave.
Imaginile din prezenta scrisoare sunt preluate de pe Google Maps, dar corespund cu situatia existenta si totodata sunt relevante pentru a intelege mai clar situatia.
Fata de cele mentionate mai sus, consideram ca sunt necesare anumite masuri de remediere a situatiei si in acest sens am identificat urmatoarele variante:
- printr-o usoara reamenajare a zonei de dupa intersectie, banda a doua poate fi utilizata atat pentru directia inainte, cat si pentru virajul de stanga spre sensul giratoriu,
- semnalizarea si marcajele rutiere trebuie modificate, astfel incat sa fie corelate cu geometria intersectiei,
- anterior intersectiei, pe Centura, se pot amplasa indicatoare rutiere care sa informeze soferii cu privire la directia fiecarei benzi in parte. Ceva asemanator este amplsat la intersectia anterioara pe centura.
Am adus aceste informatii in atentia dumneavoastra in speranta ca veti analiza atat situatia descrisa, cat si cea din teren si, in masura in care se impune, veti actiona pentru remedierea situatiei si pentru asigurarea unor conditii mai bune de circulatie pe Centura Bucuresti.
Asociatia Drum Sigur are in componenta sa ingineri specializati in constructia de drumuri, cu experienta in proiectarea, executia si implementarea proiectelor de infrastructura rutiera, si au ca scop imbunatatirea infrastructurii rutiere si a sigurantei circulatiei, reducerea numarului de accidente rutiere si a numarului de morti din astfel de accidente.
Prezenta scrisoare nu reprezinta o petitie, dar raspunsul dumneavoastra legat de cele mentionate mai sus ar fi apreciat.
Cu stimă,
Asociatia Drum Sigur