Skip to content

Scrisoarea Asociatiei Drum Sigur nr. 1 / 20.10.2023

Catre:            APDP Romania, Autoritatea Rutiera Romana, Best Consulting & Design, CNAIR, Consis Proiect, Consitrans, Constructii Erbasu, Egis Romania, Explan, Facultatea de Cai Ferate, Drumuri si Poduri – Bucuresti, Facultatea de Constructii – Cluj Napoca, Facultatea de Constructii – Brasov, Facultatea de Constructii – Timisoara, Facultatea de Constructii si Instalatii – Iasi, Facultatea de Mecanica – Craiova, Facultatea de Transporturi – Bucuresti, Freyrom, Geiger, Impresa Pizzarotti, Like Consulting, Makyol Insaat, Metrans Engineering, Ministerul Cercetarii si Inovarii, Ministerul Transporturilor, Politia Romana – Directia Rutiera, PORR Construct, Search Corporation, Selina, Specialist Consulting, Spedition UMB, Strabag, TPF Inginerie, Total Road, Vesta Investment, Via Design, Webuild

Subiect:          Colaborare in vederea imbunatatirii infrastructurii rutiere

                        Utilizarea eronata a indicatorului rutier Cedeaza Trecerea

Stimata Doamna / Stimate Domnule,
 

          Ne adresam dumneavoastra din dorinta si necesitatea unei colaborari in vederea imbunatatirii infrastructurii rutiere si a sigurantei circulatiei pe drumurile din Romania.

La momentul actual, in Romania, numarul accidentelor grave si al mortilor din accidente rutiere este la un nivel nemaintalnit, iar situatia nu se va imbunatati fara a identifica cu adevarat problema si fara a actiona intr-un mod hotarat pentru rezolvarea acesteia.

Clasificarea accidentelor rutiere si identificarea cauzei care a condus la producerea acestora se face aproape exclusiv prin raportare la manevrele conducatorilor auto, excluzand aproape in totalitate conditiile de circulatie rezultate din constructia drumului.

Insistam pe acest aspect, deoarece solutiile tehnice adoptate in cadrul unui proiect de drum sau calitatea executiei lucrarilor reprezinta in multe cazuri elementul decisiv care conduce la producerea accidentelor rutiere.

In ciuda faptului ca pe parcursul implementarii unui proiect de drum sunt implicate mai multe parti responsabile pentru asigurarea calitatii si a conditiilor sigure de circulatie, in realitate se pot identifica nenumarate erori care reusesc sa treaca neobservate in cadrul acestui proces complex de proiectare si executie a unui drum.

Aceste erori difera de la Proiectant la Proiectant, de la Constructor la Constructor sau de la Beneficiar la Beneficiar, astfel ca una dintre principalele cauze care genereaza aceste erori sau aceste solutii incorecte, rezulta din nivelul de pregatire si experienta al personalului Proiectantului / Constructorului / Beneficiarului / Verificatorului de proiect.

O alta cauza a acestor greseli este generata de erorile existente in cadrul normativelor si standardelor in vigoare sau de lipsa informatiilor si detaliilor necesare pentru adoptarea si proiectarea solutiilor tehnice care sa asigure un nivel cat mai mare de calitate si siguranta a drumurilor.

Pentru a fi mai clari cu privire la mentiunile si intentiile noastre, in cele ce urmeaza vom prezenta o eroare care afecteaza siguranta circulatiei si care este prezenta in toate etapele de implementare ale unui drum (proiectare, executie, exploatare).

Astfel, in continuare o sa ne referim la proiectarea si utilizarea incorecta a indicatoarelor rutiere de cedare a prioritatii in intersectii si mai precis la utilizarea indicatorului rutier Cedeaza Trecerea in locul indicatorului Oprire.

Utilizarea indicatoarelor rutiere Cedeaza Trecerea si Oprire depinde in special de asigurarea vizibilitatii in intersectie pentru vehiculele care vin de pe drumul secundar. Practic, in intersectiile unde este asigurata vizibilitatea confom normelor in vigoare se utilizeaza indicatorul Cedeaza Trecere, iar cand nu sunt asigurate aceste conditii de vizibilitate, atunci se utilizeaza indicatorul Oprire.

In exemplul de mai jos, intr-o intersectie a doua drumuri nationale, pe drumul secundar se utilizeaza indicatorul Cedeaza Trecerea cu toate ca vizibilitatea este extrem de scazuta.

Atunci cand vorbim despre vizibilitatea in intersectie trebuie sa intelegem ca orice tip de obstacol situat in zona inconjuratoare, cum ar fi, cladiri, garduri, ziduri, vehicule in stationare, taluzuri, arbori, culturi agricole sau alta vegetatie, pot impiedica vizibilitatea. De aceea, este important sa se asigure degajarea triunghiului de vizibilitate din zona intersectiei pe toata perioada de exploatare a intersectiei si nu doar la momentul proiectarii si executiei acesteia.

La o analiza a situatiei de pe drumurile din Romania putem identifica cu usurinta, pe orice categorie de drum cu intersectii la nivel, nenumarate situatii in care se utilizeaza indicatorul Cedeaza Trecerea cu toate ca nu sunt asigurate conditiile de vizibilitate, iar conform normelor de proiectare ar trebui utilizat indicatorul Oprire.

Modul in care se stabileste in Romania ce tip de indicator folosim pentru cedarea prioritatii intr-o intersectie la nivel, este reglementat in urmatoarele norme:

  • CD 173/2001 – Normativ privind amenajarea intersectiilor la nivel negiratorii din afara oraselor. Aici se regasesc detaliate principiile de alegere a indicatorului de cedare a prioritatii. Chiar daca normativul se aplica doar pentru intersectiile din afara localitatiilor, principiile si conditiile descrise in acesta in legatura cu alegerea tipului de  indicator pentru cedarea prioritatii sunt general valabile, indiferent daca intersectia este in localitate sau in afara localitatii.
  • AND 600– Normativ pentru amenajarea intersectiilor la nivel pe drumurile publice. De aici putem lua in considerare distanta de oprire conform ultimelor date disponibile.
  • Standardele SR 1848-1-7 – Standardele romane de semnalizare rutiera. Exista cateva prevederi generale cu privire la indicatoarele si marcajele de Oprire si Cedeaza Trecerea, dar nu ofera informatiile necesare pentru alegerea tipului de indicator pentru cedarea prioritatii.

Chiar daca standardele SR 1848 sunt folosite pentru elaborarea proiectelor de semnalizare si marcaje, in realitate, normativul CD 173/2001 este reglementarea  tehnica care iti explica in mod clar conditiile si modul in care se stabileste ce tip de indicator folosim pentru cedarea prioritatii.

Cu toate ca in multe intersectii din localitati, pentru drumul cu pierderea prioritatii, se utilizeaza indicatorul Cedeaza Trecerea, cladirile construite pana aproape de coltul intersectiei, gardurile curtilor sau vehiculele parcate aproape de intersectie fac sa nu fie indeplinite conditiile de vizibilitate nici macar pentru indicatorul Oprire (avem si astfel de conditii).

Pe drumurile din afara localitatiilor eroarea este mai rar intalnita decat in localitati, datorita spatiilor mai degajate in zona intersectiilor, dar vitezele de circulatie mult mai crescute decat pe drumurile din localitati fac ca impactul unui indicator amplasat eronat pe un drum din afara localitatiilor sa conduca la accidente mult mai grave.

Prevederile din CD 173/2001 fac referire doar la intersectiile tip T sau Cruce. La intersectiile giratorii lucrarile stau un pic diferit, deoarece in ghidurile si standardele de semnalizare si marcaje sunt prezentate modelele de amenajare prin care utilizarea indicatorului Cedeaza Trecerea la intrarea in intersectia giratorie este prestabilita, indiferent de vizibilitate.

Subliniem faptul ca alegerea tipului de indicator pentru cedarea prioritatii in intersectii trebuie sa ia in calcul conditiile de vizibilitate pentru pentru toate tipurile de intersectii, inclusiv sensurile giratorii.

Exemplul de mai jos prezinta un acces intr-un sens giratoriu pe drum national cu vizibilitate scazuta. In localitati, conditiile de vizibilitate la intrarea in sensurile giratorii sunt mult mai scazute.

Situatia descrisa mai sus cu privire la utilizarea eronata a indicatoarelor de cedare a prioritatii in intersectii nu este doar in Romania, aceasta fiind prezenta in aproape toate tarile de pe Glob, afectand in fiecare zi un numar impresionant de soferi.

Din punct de vedere al sigurantei circulatiei este clar ca utilizarea eronata a unui indicator de cedare a prioritatii transmite informatii eronate soferilor cu privire la conditiile de circulatie si la manevrele pe care le pot efectua pentru traversarea intersectiei in siguranta.

Traversarea intersectiei de catre un vehicul care vine pe drumul secundar implica intotdeauna manevrele cele mai dificile si care necesita cea mai mare atentie, astfel ca o semnalizare incorecta creste si mai mult riscul de accidente rutiere.

Pentru a putea gasi solutii de remediere este important ca inainte sa identificam unde este problema:

  • Fara a avea niciun moment intentia de a acuza pe cineva, in primul rand, Proiectantul este cel care elaboreaza proiectul de semnalizare si cumva creeaza aceasta eroare, avand in vedere ca nu ia in calcul toate prevederile normativelor in vigoare. Verificarea vizibilitatii in intersectie si stabilirea tipului de indicator de cedare a prioritatii este un aspect ce necesita inclusiv masuratori si verificari in teren, iar in cazul unor intersectii noi implica inclusiv trasari pentru fiecare indicator in parte, ceea ce implica un volum impresionant de resurse. Sunt convins ca foarte putini dintre proiectanti reusesc sa faca aceste masuratori si verificari pentru fiecare indicator in parte, avand in vedere termenele foarte scurte alocate pentru partea de proiectare. In al doilea rand, sunt numerosi alti factori (Verificatorul de Proiect, I.P.J., Comisii de Specialitate, Beneficiarul, Constructorul) care pe parcurs ar putea corecta aceasta eroare, dar cumva aceasta reuseste sa treaca neobservata.
  • Un alt aspect important este ca prevederile pentru stabilirea tipului de indicator pentru cedarea prioritatii se regasesc in normativele pentru proiectarea intersectiilor (CD 173 si AND 600) si nu in standardele romane SR 1848, standarde care se utilizeaza pentru realizarea proiectelor  de semnalizare si marcaje. Acest aspect reprezinta un aspect cunoscut doar de o parte dintre Proiectanti si Beneficiari.
  • CD 173/2001 este emis de mai bine de 20 de ani, iar informatiile din cadrul acestuia trebuie actualizate. De exemplu, punctul de observare nu trebuie sa fie amplasat la o distanta fixa de 15-20 m fata de marginea drumului principal asa cum este in CD 173, el trebuie considerat la o distanta egala cu distanta de oprire raportata la viteza de circulatie de pe acel drum. Un alt aspect de care trebuie sa se tine seama este legat de tipul de vehicule care traverseaza intersectia si de care nu se tine cont in prezent. Exemplu: Un autotren necesita un timp mai mare de traversare a intersectiei decat un autoturism.
  • O alta problema, care nu are legatura cu Proiectantii, poate fi data de lipsa informatiilor din Conventia asupra Traficului Rutier de la Viena din 1968, astfel: Tarile din Uniunea Europeana utilizeaza informatiile din Conventia asupra Traficului Rutier de la Viena din 1968 pentru elaborarea normelor de proiectare utilizate in proiectele de semnalizare rutiera (standardele SR 1848 in Romania). In cadrul acestei Conventii nu se clarifica situatia cu privire la tipul de indicator rutier ce trebuie utilizat atunci cand trebuie cedata prioritatea (Cedeaza Trecerea sau Oprire). Astfel, fiecare tara si-a elaborat standarde specifice proiectelor de semnalizare rutiera, respectand prevederile Conventiei, dar fara a include si informatiile necesare pentru stabilirea tipului de indicator utilizat pentru cedarea prioritatii.

Toate aceste situatii descrise mai sus implica si anumite masuri care ar trebuie luate, iar acestea ar putea fi urmatoarele:

  • proiectele de semnalizare ar trebui refacute, iar indicatoarele rutiere sa fie inlocuite cu cele corespunzatoare;
  • standardele SR 1848 ar trebui completate cu informatiile din CD 173/2001 si AND 600/2010, dar intr-o forma actualizata. De asemenea, ar trebui verificat daca mai sunt si alte prevederi de semnalizare care se regasesc in alte reglementari tehnice decat standardele SR 1848.
  • ar trebui informat Organismul international care are in atributii gestionarea prevederilor Conventiei asupra Traficului Rutier de la Viena, astfel incat la prima revizuire a acesteia sa se aiba in vedere completarea cu informatiile necesare pentru alegerea tipului de indicator pentru cedarea prioritatii. Aceste conditii care stau la baza stabilirii tipului de indicator de cedare a prioritatii in intersectii sunt general valabile si nu trebuie sa difere de la tara la tara.
  • ar trebuie informate asociatiile internationale (ex: PIARC) si alte entitati care au ca atributii imbunatatirea conditiilor de circulatie pe drumuri, in vederea comunicarii catre celelalte tari in care este prezenta aceasta problema.

Acesta problema a indicatoarelor de cedare a prioritatii in intersectii este extrem de importanta, in special prin prisma dimensiunii situatiei existente si a masurilor ce trebuie luate pentru rezolvarea ei.

La fel ca aceasta problema, in procesul de proiectare si executie se pot identifica nenumarate erori care afecteaza calitatea infrastructurii rutiere si au un impact negativ asupra accidentelor rutiere.

Este important de retinut ca fiecare eroare poate conduce la raspundere juridica si financiara pentru toate partile implicate (Proiectant, Constructor, Beneficiar), atat in cazul unui eveniment rutier, cat si in cazul in care eroarea trebuie corectata.

Este clar faptul ca activitatiile intreprinse de toate Partile pe parcursul proiectarii, executiei si implementarii unui proiect de infrastructura rutiera sunt foarte complexe, dar in acelasi timp fiecare trebuie sa faca tot ce poate pentru reducerea si corectarea acestor erori, cu atat mai mult cu cat acestea au impact asupra accidentelor rutiere.

Indentificarea acestor erori este in special o activitate de cercetare, care, intr-o abordare corecta, ar trebui sa implice colaborarea atat a factorilor implicati in mod direct (Proiectanti, Constructori, Beneficiari, Verificatori de proiect, Politia Romana), cat si a factorilor care se pot implica pentru a contribui la imbunatatirea infrastructurii rutiere (Asociatii, Facultati de profil, Ministerul Cercetarii si Inovarii, persoane fizice).

In ceea ce priveste Ministerul Cercetari si Inovarii si Facultatiile ce au ca profil constructia de drumuri si poduri, consideram ca prin experienta dumnealor in ceea ce priveste cercetarea si inovarea, acestia pot contribui major pentru rezolvarea problemelor infrastructurii rutiere, in special printr-o aplecare mai mult spre problemele practice, care afecteaza in mod direct infrastructura rutiera.

In ceea ce priveste Asociatia Drum Sigur, mentionam ca in afara de problema indicatoarelor de cedare a prioritatii descrisa mai sus, membrii asociatiei au identificat nenumarate alte erori (de proiectare, de executie, din normative) care conduc la producerea de accidente rutiere.

Cu toate ca activitatea Asociatiei Drum Sigur ar putea sa se rezume doar la articole in reviste, petitii sau prezentarea erorilor identificate catre publicul larg, consideram ca o colaborare cu toate partile implicate este abordarea corecta cu sanse reale de reusita, evitandu-se in acelasi timp situatia in care imaginea uneia dintre partile implicate ar putea fi afectata.

Suntem constienti ca este infinit mai greu sa “construiesti”, decat sa gasesti greselile din munca altora, astfel ca membrii asociatiei sunt dispusi sa participe activ pentru imbunatatirea infrastructurii rutiere.

Concluzionand cele descrise pana acum, mentionam ca intentiile Asociatiei Drum Sigur sunt pentru imbunatatirea infrastructurii rutiere si reducerea numarului de accidente rutiere si al mortilor din accidente, iar un efort comun din partea tuturor partilor este necesar pentru rezolvarea si corectarea tuturor acestor probleme.

In masura in care oricare dintre dumneavoastra empatizeaza cu mesajul acestei scrisori si doreste sa se implice si sa contribuie la rezolvarea problemelor infrastructurii rutiere, va rugam sa ne comunicati intentia dumneavoastra si modul in care puteti participa in cadrul acestei colaborari, la adresa de email asociatiadrumsigur@gmail.com, in termen de maxim 15 zile de la data prezentei.

Cu stimă,

Asociatia Drum Sigur